Atpakaļ

Pētījums: Pēdējo gadu laikā Latvijā ievērojami pieaugusi tendence iegādāties preces un pakalpojumus internetā

Pēdējo gadu laikā Latvijā ievērojami pieaugusi tendence iegādāties preces un pakalpojumus internetā, it īpaši pārtiku, apģērbu, apavus un aksesuārus, liecina interneta pētījumu un tehnoloģiju uzņēmuma “Gemius” publicētā informācija.

Uzņēmuma pārstāvji norāda, ka Covid-19 pandēmijas laikā, kad stājās spēkā ierobežojumi un sarežģītāka kļuva iepirkšanās klātienē, Latvijas iedzīvotāji bija spiesti meklēt alternatīvas, kā iegūt nepieciešamos produktus, kas vairumam iedzīvotāju lika izvēlēties vietējās e-komercijas lapas.

“Gemius” veiktajā pētījumā iedzīvotāji aptaujāti par iegādātajām precēm Latvijas e-komercijas lapās, un iegūtie dati liecina, ka gandrīz visu kategoriju tiešsaistes pirkumu rādītāji pārsnieguši tos, kas bija novērojami pirms pandēmijas, norādot uz lielākas uzticības un intereses parādīšanos par pirkumiem internetā.

Ievērojamākie kāpumi vērojami pārtikas, apģērbu, apavu un aksesuāru iegādei vietējās e-komercijas lapās. Aptaujā, kas veikta 2020.gadā 21% aptaujāto norādīja, ka ir iegādājušies pārtiku internetā, taču patlaban šis rādītājs ir dubultojies un ir 42%, savukārt par 20 procentpunktiem pieaugusi apģērbu, apavu un aksesuāru iegāde internetā, sasniedzot 56%, bet pirms pandēmijas iespēju iegādāties šāda veida preces vietējās e-komercijas lapās izmantoja tikai 36% aptaujāto iedzīvotāju.

Tāpat populārāka kļuvusi gatavo ēdienu piegāde, ko patlaban izmanto 50% aptaujāto iedzīvotāju, bet 2020.gadā iespēju izmantoja tikai 38%. Vēl par 19 procentpunktiem pieaugusi veselības aprūpes produktu iegāde internetā, ko šobrīd izmanto 47% aptaujāto, bet 48% aptaujas dalībnieku tiešsaistē iegādājas kosmētiku un citus skaistumkopšanas produktus, kas ir par 11 procentpunktiem vairāk nekā iepriekš.

Par 13 procentpunktiem vairāk jeb 35% aptaujāto, vietējās e-komercijas lapās iegādājas grāmatas, filmas, mūziku un žurnālus.

Sporta aprīkojumu pirms pandēmijas tiešsaistē iegādājās 15 procenti aptaujāto, taču patlaban to dara 23% aptaujas dalībnieku. Tāpat 26% pētījuma dalībnieku norādīja, ka izmanto iespēju internetā iegādāties dažāda veida spēles, ko iepriekš darīja nepilni 20%, bet 65% aptaujāto attālināti izvēlas iegādāties apdrošināšanu, kas ir par četriem procentpunktiem vairāk nekā pirms pandēmijas.

Novērojams pieaugums arī avio un citu transportlīdzekļu biļešu iegādē – tās tiešsaistē izvēlas iegādāties par septiņiem procentpunktiem vairāk aptaujāto nekā 2020.gadā, sasniedzot 40%. Viedtālruņus, planšetes un citas iekārtas internetā iegādājas 42% aptaujāto, kas ir par sešiem procentpunktiem vairāk nekā iepriekš, savukārt, rezervēšanas sistēmu pakalpojumus izmanto par četriem procentpunktiem vairāk aptaujas dalībnieku nekā pirms pandēmijas, sasniedzot 25%.

Salīdzinot ar 2020.gadu, pieaugums novērojams arī datoru un ar tiem saistīto aparatūru, sadzīves tehnikas, mēbeļu un interjera elementu, izklaides pasākumu biļešu, kā arī tūrisma, aktīvas atpūtas un SPA pakalpojumu iegādei vietējās e-komercijas lapās.

“Gemius” e-komercijas pētījums veidots, izmantojot interneta aptauju “gemiusAdHoc”. Pētījuma pamatā ir dati, kas iegūti ar izlecošo interneta anketu palīdzību, kas rādītas pēc nejaušības principa izvēlētiem interneta lietotājiem Latvijas portālos. Šogad pētījums veikts no 3.janvāra līdz 26.februārim, aptaujājot 2188 respondentus vecuma grupā no 18 līdz 74 gadiem.

Gemius ir starptautisks interneta pētniecības uzņēmums, kas piedāvā pētniecības risinājumus, konsultācijas, analīzi un rekomendācijas tiešsaistes vidē bāzētiem uzņēmumiem. Uzņēmuma piedāvātie risinājumi ir ikdienas darbības pamatā vairāk nekā 2000 uzņēmumu dažādos tirgus sektoros visā pasaulē. Uzņēmums dibināts 1999.gadā un darbojas vairāk nekā 30 tirgos Eiropā, Tuvajos Austrumos un Āfrikā. Pētījumos tiek izmantota uzņēmuma izstrādātie metodoloģiskie risinājumi, kas ir saskaņoti ar starptautiski atzīto “ICC/ESOMAR” kodeksu.