Atpakaļ

Bērns atkal pieprasa kāroto: kā mācīt par naudas vērtību

Ierasti novērota situācija veikalos – bērns, nesaņemot vēlamo, apvainojas vai pat raud, uzstājīgi pieprasa kāroto. Bieži vien vārdiem “nē”, “nevaram”, “nedrīkst” ir pretējais efekts. Protams, ne vienmēr viss ir tik dramatiski, tomēr pašreizējā ekonomiskā situācija biežāk liek atteikties no mirkļa iegribu pirkumiem, lai taupītu un kompensētu inflācijas un energoresursu cenu pieauguma radīto nodarījumu ģimenes budžetam. Kā runāt ar bērniem par pašreizējo situāciju, lai izvairītos no maziem tračiem veikalos? Citadeles grupas uzņēmuma “CBL Life” eksperti sagatavojuši padomus, kas palīdzēs bērniem stāstīt par naudas vērtību.

“Iepirkšanās, kabatas nauda, bankas karte – mūsdienās bērni attiecībās ar naudu galvenos soļus sper jau līdz pirmajai klasei, un ir ļoti svarīgi, ka izpratne par finansēm rodas kopīgās sarunās ar vecākiem. Plānveidīga pieeja sarunās par naudu palīdzēs vecākiem gan labāk tikt galā ar emocionālām situācijām, gan sagatavot savas atvases veiksmīgai finanšu pārvaldīšanai pieaugušo vecumā,” saka Anna Fišere-Kaļķe, Citadeles grupas uzņēmuma CBL Life finanšu eksperte un valdes priekšsēdētāja.

Paskaidro atšķirību starp vēlmēm un vajadzībām

Tā kā bērnu iegribas mēdz būt impulsīvas un ietekmējamas ar košām lielveikalu reklāmām, svarīgi jau no mazotnes censties skaidrot, kā vēlmes atšķiras no pamatvajadzībām. Piemēram, ja bērns veikalā pieprasa jaunu rotaļlietu, piedāvā nosacījumu – ja vēlies jaunu mantu, tā jāsamaina pret kādu no mājās esošajām rotaļlietām. Šī prakse mācīs, ka ir jānovērtē tas, kas tev jau ir un ka dzīvē bieži vien jāizdara izvēles starp vienu vai otru risinājumu.

Ja bērns lūdz iegādāties rotaļlietu, lai gan pavisam līdzīga jau viņam ir, neaizliedz uzreiz – vispirms noskaidro, kāpēc bērns to vēlas un piedāvā kompromisu. Ja bērns ir vecāks – piedāvā naudas vērtības limitu, ko atdod bērnam, lai pats norēķinās vai uzkrāj lielākai mantai. Atbalsti bērna izvēli, ieklausies un sadzirdi sava bērna vajadzības. Veltot ikdienā savai atvasei vismaz 15 minūtes nedalītas uzmanības, rodas iespēja izzināt vienam otru labāk un kopā veidot jaunas rotaļas, tādējādi ekonomējot finanses.

Viens no ekonomikas pamatprincipiem – atalgojums stimulē uzvedību. Līdz ar to ir pietiekami svarīgi jau no mazotnes attīstīt bērna izpratni par finanšu atbildību un naudas vērtību. To iespējams darīt, piedāvājot iespējas nopelnīt nelielu atalgojumu par darbiem, kas iepriekš norunāti. Vienlaikus jābūt uzmanīgam, lai atalgojumu nesasaistītu kopā ar mājasdarbiem, kas ir bērna ikdienas atbildība, piemēram, istabas kārtošana, trauku mazgāšana, u. tml.

Ja bērns nevar pelnīt, iemāci taupīt

Daudzi bērni neizprot cenas un vērtības principu atšķirību, jo gluži vienkārši viņiem pašiem vēl nav iespējas nodarboties ar regulāru naudas pelnīšanu. Vecāki šo dinamiku var censties atdarināt, iemācot atvasei taupīt naudu jau no mazotnes:

• Tas dod iespēju bērnam kļūt neatkarīgam un atlikto naudu iztērēt precēm vai izklaidei, ko viņš kāro.

• Tas palīdz saprast, ka katram pirkumam ir sava vērtība.

• Tas sniedz iespēju izvirzīt uzkrājuma mērķus un praktiski saprast saikni starp taupīšanu un tērēšanu.

Sadali kabatas naudu četros maksājumos

Lai mācītu finanšu pārvaldību jau no bērnības, izsniedzot bērnam kabatas naudu, vienojies, ka bērns to sadalīs četrās daļās – izmaksu segšanai, krāšanai, ziedošanai un investīcijām. Vecākiem, izskaidrojot līdzekļu sadalīšanas pamatprincipus, pēc pāris mēnešiem būs iespējams aplūkot, kādu finanšu līdzekļu plānošanas veidu bērns izvēlējies. Piešķirot bērnam iespēju pašam pārvaldīt savu kabatas naudu, vieglāk būs atrisināt arī spontānos strīdus veikalos, norādot, ka bērnam pašam ir iespēja iegādāties kāroto no sev pieejamajiem līdzekļiem.

Kabatas naudu vecāki var piešķirt ne tikai skaidrā naudā, bet arī digitāli. Veicot pārskaitījumu uz bērna kontu, vecāki pēc tam kopā ar bērnu var analizēt, kādiem pirkumiem tēriņi novirzīti un nepieciešamības gadījumā operatīvi papildināt kontu.

Runājot par investīcijām vai krāšanas veidiem, svarīgi sākt ar mērķa definēšanu (ilgtermiņa un īstermiņa krāšana), kā arī izvēlēties labāko instrumentu mērķu sasniegšanai, sākot no bērna krājkasītes līdz pat ieguldījumiem investīciju produktos.

Sniedzot mūsu bērniem pareizu motivāciju un zināšanas par veiksmīgu finanšu pārvadīšanu jau no mazotnes, mēs veicam būtisku ieguldījumu viņu nākotnes labklājībā un finanšu drošībā.