Vēsturiskajā vietā pie Liepājas Jahtu ostas atklāj piemiņas zīmi par godu Latvijas Jūras spēku atjaunošanai 1992. gadā
Šodien, 9. augustā, Latvijas Jūras spēku 103. dzimšanas dienas priekšvakarā svinīgi atklāja piemiņas zīmi pie polera Liepājas ostā, kur pirms 30 gadiem uz kuģa “Sams” mastā uzvilka karogu un simboliski atjaunoja Latvijas Jūras spēkus. Piemiņas zīmi uzstādīja Liepājas SEZ pārvalde, bet tās dizainu un vizuālo risinājumu izstrādāja Reinis Kuncītis ( SIA “ Ideju lidlauks”).
Liepājas SEZ pārvalde 2020. gadā, atjaunojot Liepājas Jahtu ostu, saglabāja un atjaunoja vēsturisko poleri un piestātni, pie kuras pēdējo reizi bija pietauvota brīvās Latvijas zemūdene “Ronis” 1940. gada 25. jūlijā. Tā ir vieta, kur beidza pastāvēt Latvijas Kara flote, bet tā ir arī vieta, kurā 1992. gada 11. aprīlī tika simboliski atjaunoti Latvijas Jūras spēki un bijušais zemūdenes “Ronis” kapteinis Hugo Legzdiņš atkal pacēla Latvijas Jūras spēku karogu uz kuģa “Sams”.
Kā uzsvēra Liepājas SEZ pārvaldnieks Uldis Hmieļevskis, Liepājai ir bijusi un ir nenovērtējama nozīme Latvijas valstiskumu saglabāšanā un atjaunošanā. “Liepāja lepojas ar savu Latvijas galvaspilsētas laiku 1919. gadā, tā arī ar laiku, kad tieši Liepājā simboliski tika atjaunoti Latvijas jūras spēki, kuru pārziņā ir Latvijas jūras robeža un teritoriālie ūdeņi. Liepājas speciālās ekonomiskās zonas teritorijā atrodas daudz vēsturiski nozīmīgu vietu, kuras saistītas ar Latvijas valstiskuma nosargāšanu un atjaunošanu. Ir svarīgi, ka par vēstures notikumiem var uzzināt vietās, kur tie ir notikuši, ne tikai vēstures grāmatās vai internetā.”
Bijušais NBS un Jūras spēku komandieris, viceadmirālis Gaidis Andrejs Zeibots teica lielu paldies Liepājas pilsētai un Liepājas speciālās ekonomiskās zonas pārvaldei, ka tās ciena un godā nozīmīgus vēstures notikumus. “1992.gada 11.aprīlim ir īpaša nozīme, jo tā ir diena, kad atdzima Latvijas Jūras spēki, bet nozīmīgāku to padara arī tas, ka tas notika tieši Liepājā uz pirmā izremontētā Latvijas karakuģa “Sams”, laikā, kad Liepājas ostā vēl saimniekoja Krievijas karakuģi. Pirmais Latvijas Jūras spēku karakuģis bija būvēts 1974.gadā, ar borta numuru 101 (vēlāk KA-04), kam tika dots nosaukums “Sams”. Tas bija viens no trim bijušie Latvijas PSR zivju resursu uzraudzības kuģiem, ko Liepājas diviziona sastāvā iesaistīja 1992. gada 16.martā un pašu spēkiem piemēroja krasta apsardzes vajadzībām.
Pasākumā piedalījās arī karakuģa “Sams” kapteinis Gunārs Melnis ar ģimeni. Viņš atcerējās 1992. gada 11. aprīli kā aukstu, lietainu dienu. “Kuģa korpuss vien iepriekšējā dienā bija nokrāsots, krāsa vēl nebija nožuvusi, bet svinīgais pasākums noticis un Latvijas Jūras spēku karogs ticis pacelts.”
Tā vēsturiski ir izveidojies, ka Liepāja bija un ir viens no nozīmīgākajiem Latvijas Jūras spēku atbalsta punktiem. Latvijas Jūras spēku štāba priekšnieks, komandkapteinis Gvido Ļaudups solīja, ka Latvijas Jūras spēki varēs svinēt savas atjaunošanas 40.,50 un tad, kad mēs vairs nebūšot arī 100. gadadienu. “Latvijai vairs nebūs jāpiedzīvo, kad nolaiž Latvijas Jūras spēku karogu.”
Papildus informācijai
- 1940. gada 25. jūlijā Tirdzniecības kanālā uz zemūdenes “Ronis”, kuras komandieris bija Hugo Legzdiņš, nolaida Latvijas Kara flotes karogu. Tā bija diena, kad faktiski beidza pastāvēt Latvijas flote. Skatīt: raksts par karoga nolaišanu 1940.gada 25.jūlijā.
- 1992.gada 11.aprīlī tieši tajā pašā vietā bijušais zemūdenes “Ronis” komandieris uz pirmā atjaunoto Latvijas Jūras spēku kuģa “Sams” pacēla Kara flotes karogu. Skatīt: raksts par karoga pacelšanu uz “Sama” 1992. gadā.