Konferencē Mākslai ir nozīme! tiksies skolotāji no visas Latvijas
No 16. līdz 17. augustam Liepājā notiks izglītības konference Mākslai ir nozīme! Konferenci rīko Skola2030 kopā ar sadarbības partneriem, lai iedvesmotu skolotājus un dotu telpu pieredzes apmaiņai. Konferences mērķis – uzsvērt kultūras un mākslas izglītības īpašo nozīmi plašākā kontekstā, veicināt skolotāju profesionālo sadarbību.
Konferencē notiks darbnīcas, meistarklases un diskusijas, būs iespēja satikt pieredzējušus kultūras un mākslas profesionāļus, iepazīties ar kolēģiem no visas Latvijas, likt pamatus turpmākām sadarbībām. Vairākas no sesijām tiks raidītas arī tiešsaistē. Jau šobrīd dalību konferencē pieteikuši ap 300 skolotāji un izglītības iestāžu vadītāji no visas Latvijas.
Liepāja kā pasākuma norises vieta nav izvēlēta nejauši – tās kultūrvides pieredzēšana ir viens no konferences pamatelementiem. Konferences atklāšana notiks leģendārajā koncertdārzā Pūt, vējiņi!, pirmās dienas noslēgums vēsturiskajā klubā Kursa, bet visas konferences noslēgums būs koncertzālē Lielais dzintars. Darba sesijas notiks Liepājas Valsts 1. ģimnāzijas un Liepājas Universitātes Humanitāro un mākslas zinātņu fakultātes vēsturiskajās ēkās. Konferences ietvaros dalībnieki varēs pieteikties gida vadītai Liepājas izzināšanai, kā arī īpašā pasākumā uzzināt vairāk par Liepāju ceļā uz Eiropas kultūras galvaspilsētu 2027.
Konferences mērķis ir uzsvērt kultūras un mākslas izglītības īpašo nozīmi plašākā kontekstā, apzināt aktualitātes kultūras un mākslas izglītībā – tās saturā, metodikā, vērtēšanā, kā arī aktualizēt mijiedarbību ar citām mācību jomām.
“Šīs konferences lielākā nozīme ir dot izpratni par mākslas nozīmi pedagoģijā. Visas mākslas nozares jēga ir novērtēt cilvēka vērtību un tās brīvību jebkurās izpausmēs. Iedomājaties, kāda būtu diena, ja vispār neeksistētu arhitektūra, literatūra, vizuālā māksla, kino un teātris, mūzika. Uzdodiet sev šo jautājumu, kāda būtu pasaule? Varu pierādīt, ka ar kultūru mēs saskaramies katru dienu, pat ja pašam tā neliekas,” uzsver viens no konferences atklāšanas iedvesmas stāstu autoriem, Latvijas Kultūras akadēmijas asociētais profesors Elmārs Seņkovs.
Konferences atklāšanā ar saviem iedvesmas stāstiem dalīsies arī Baiba Moļņika, UNESCO Latvijas Nacionālās komisijas ģenerālsekretāre; Austra Avotiņa, Latvijas Universitātes Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultātes asociētā profesore, mākslas zinātniece; Irēna Nelsone, JVLMA Mākslu pedagoģijas nodaļas docētāja, mūzikas mācīšanas metodiķe; Lita Silova, Rīgas Franču liceja skolotāja, literatūrzinātniece; Zanda Gūtmane, Liepājas Universitātes profesore, literatūrzinātniece un citi.
Konferences pirmajā dienā tās dalībnieki ne tikai klausīsies iedvesmas un pieredzes stāstus, bet arī piedalīsies darbnīcās un diskusijās, lai smeltos idejas, kā savā darbā īstenot jauno mācību pieeju. “Lai mācītu skolēnus piedzīvot kultūru, to analizēt, par to reflektēt, skolotājam pašam ir jāpiedzīvo kultūra, māksla un jāveido pārnese – kā es to darīšu ar saviem skolēniem,” uzsver viena no konferences organizatorēm, Skola2030 vecākā eksperte Inga Krišāne. Tieši tāpēc, aicinot reģistrēties konferencei, dalībnieki tika mudināti apmeklēt vasaras mākslas un kultūra pasākumus.
Šajā pašā dienā notiks arī vairākas paneļdiskusijas un diskusijas, piemēram, Vai kultūra apēd naudu vai rada?, Kā rast drosmi paust ideju?, Kā mācīt par un caur mākslu?, Vai māksla ietekmē citas dzīves jomas? Diskusijās piedalīsies vadīs tādi sabiedrībā zināmi cilvēki kā Latvijas Universitātes profesors Mārcis Auziņš, Liepājas radošo industriju inkubatora vadītāja Vita Liepiņa, Liepājas koncertzāles Lielais dzintars un Eiropas kultūras galvaspilsētas 2027 programmas (ne)miers mākslinieciskā vadītāja Baiba Bartkeviča un citi.
Konferences otrajā dienā notiks meistarklases literatūras, vizuālās mākslas, mūzikas, teātra mākslas un kultūras kursu skolotājiem. Piemēram, Latvijas Mākslas akadēmijas profesors un gleznotājs Aleksejs Naumovs sniegs ieskatu gleznošanā plenērā; dzejnieka un Liepājas Universitātes Rakstniecības studiju programmas docētāja Andra Akmentiņa dzejas meistarklasē dalībnieki praktizēs radošas rotaļas; savukārt kopā ar JVLVMA docenti, komponisti Ilzi Arni aplūkos praktiskas metodes, kā iedvesmot bērnus pierakstīt mūziku.
“Kā pilnveidotais mācību saturs vislabākajā no iespējamiem veidiem īstenojams konkrētiem skolēniem konkrētās skolās konkrētā vietējā kopienā? Kā šodienas skolēniem mācīt mūziku, literatūru, vizuālo mākslu? Kāpēc svarīgi ikvienam apgūt teātra mākslas specifiskās prasmes dzīvei? Kā skolēnam apzināti pieredzēt kultūru un mākslu?” būtisko jautājumu loku iezīmē Inga Krišāne, “Tāpēc nozīmīgi ir runāt, pētīt, diskutēt, skolotājiem vienoties par kultūras un mākslas vietu, jēgu un nozīmi izglītības saturā, atbalstīt un rast praktisku atbalstu kolēģos un jomas profesionāļos kopīgajam izglītības darbam visās mācību jomās.”
“Esam pārliecinājušies, ka mākslas un kultūras valoda ir viens no labākajiem veidiem, kā runāt par neērtiem un sāpīgiem jautājumiem individuāli, kopienās un sabiedrībā, kā arī meklēt risinājumus, lai padarītu pasauli par labāku vietu, kur dzīvot,” uzsver British Council pārstāvniecības Latvijā vadītāja Zane Matesoviča. Jau septīto gadu British Council programmas People to People ietvaros veicina pilsoniski aktīvas un saliedētas sabiedrības nostiprināšanos Latvijā, tāpēc viņiem ir nozīmīgi būt arī šīs konferences sadarbības partneriem un atbalstītājiem.
Konferences sadarbības partneri ir Liepājas valstspilsētas pašvaldība, British Council pārstāvniecība Latvijā, Liepājas Valsts 1. ģimnāzija, Liepājas Universitātes Humanitāro un mākslas zinātņu fakultāte, UNESCO Latvijas Nacionālā komisija, Latvijas Kultūras akadēmija, LNKC programma Latvijas skolas soma un Ziedoņa klase.
Detalizētāk par konferenci un reģistrāciju tīmekļvietnē skola2030.lv
Par projektu
Valsts izglītības satura centra īstenotā projekta Nr. 8.3.1.1./16/I/002 “Kompetenču pieeja mācību saturā” (Skola2030) mērķis ir izstrādāt, aprobēt, pēctecīgi ieviest tādu vispārējās izglītības saturu un pieeju mācīšanai vecumā no 1,5 līdz 18 gadiem, kas palīdz skolēniem attīstīt dzīvei 21. gadsimtā svarīgas zināšanas, prasmes un attieksmes.