80% iedzīvotāju Latvijā priekšroku joprojām dod papīra formāta pierakstu kladēm un plānotājiem
80% Latvijas ekonomiski aktīvo iedzīvotāju “BALTS Paper Goods” pētījumā atzinuši, ka par spīti digitalizācijai, ikdienā joprojām lieto arī papīra formāta pierakstu kladi, piezīmju grāmatu un/vai plānotāju. Vairums tos izmanto darba vajadzībām, bet tik pat liela daļa tam, lai veiktu pierakstus par, piemēram, atziņām no izlasītā vai recepšu piefiksēšanai.
Starp tiem, kuri aptaujā atzinuši, ka lieto kādu no papīra formātiem, visvairāk jeb 93% izmanto pierakstu kladi, bet 67% – izmanto plānotāju. Ja pierakstu kladi/piezīmju grāmatu cilvēki atzina visbiežāk izmantojam personiskajām vajadzībām (piem., pārdomām, receptēm, atziņām no lasītā), tad plānotāja lietošana biežāk saistīta ar biznesa vidi un tos pārsvarā izmanto darba vajadzībām. Tāpat atklājās, ka kopumā par biežākajiem pierakstu klažu lietotājiem var tikt uzskaitīti jaunieši, savukārt īpaši aktīvas plānotāju lietotājas ir sievietes, uzņēmumu vadītāji un dažādi radošo jomu speciālisti.
“Ņemot vērā faktu, ka pēdējā gadu desmitā digitalizācija ievērojami uzņēmusi apgriezienus, joprojām redzam, ka liela daļa cilvēku Latvijā, ikdienā, paralēli digitālajam, izmanto arī papīra formātu, kas kalpo gan, lai saplānotu darāmos darbus, gan, lai veiktu piezīmes par sev svarīgo. Iemesli tam ir dažādi, piemēram, pēc cilvēku domām, ar roku rakstītais labāk paliek atmiņā, kā arī tas, ka izmantot papīra piezīmju klades/grāmatas mūsdienu tehnoloģiju laikmetā ir moderni,” stāsta “BALTS Paper Goods” vadītāja Evelīna Legzdiņa.
Kā populārākie iegādes aspekti, izvēloties piezīmju grāmatas, minēta gan cena, gan arī tas, vai ir cietie vāki, ko arī ļoti iemīļojuši pircēji Latvijā. Tāpat, cilvēki labprāt iegādājas tādas papīrlietas, kuras ir ērtas ikdienas lietošanai, tāpat priekšroka tiek dota tādām pierakstu grāmatām, kam iekšlapu drukā ir rūtiņas, ar pietiekami lielu lapu skaitu, kā arī tam, vai uz vāka ir dizaina elementi.
Izvēloties plānotāju, iegādes aspekti ir līdzīgi, tomēr kā viens no būtiskākajiem faktoriem ērtai lietošanai ikdienā tiek minēts pietiekami kompakts izmērs, kā arī tas, vai ietvertas svētku un vārda dienas. Jāpiebilst, ka tikai aptuveni 1% no aptaujātajiem kā iegādes faktoru min faktu, ka, viņiem ir svarīgs faktors, ka tas ir roku darbs.
“Manuprāt, būtiski, ka pēc cilvēku domām, rokrakstīšana ir māksla, kam mūsdienās būtu nepieciešams pievērst lielāku uzmanību. Tāpat, pētījuma dalībnieki atklāja, ka daudziem no viņiem patiešām patīk savs rokraksts, kā arī to, ka rokrakstīšana palīdz sakārtot domas. Savukārt, izdarot secinājumus par iegādes aspektiem, ņemot vērā, ka gan pierakstu klades, gan plānotāja pirkumi parasti ir pārdomāti pirkumi un tiek izdarīti vien pāris reizes gadā, komersantiem ir jāspēj nodrošināt plaša izvēle. Vēlmes tik tiešām ir plašas, vienlaikus ir jāņem vērā, ka Latvijas iedzīvotājiem tieši pievilcīga cena ir viens no būtiskākajiem aspektiem,” pētījuma rezultātus komentē Evelīna Legzdiņa.
Kā populārākās minēto produktu iegādes vietas cilvēki min gan grāmatnīcas, gan specializētus papīrlietu veikalus, tāpat arī internetu un pārtikas preču veikalus.
SIA “BALTS” aptauja “Plānotāju, piezīmju grāmatu iegādes paradumu pētījums Latvijā”, kas tapusi sadarbībā ar pētījumu kompāniju “Forta Research” kopumā piedalījās 804 Latvijas ekonomiski aktīvie iedzīvotāji, vecumā no 18-65 gadiem. Veikts 2022.gada augustā.