Pircēji atzīst, ka viņus no interneta veikalu atkārtota apmeklējuma attur ne tikai nekvalitatīvas preces
Lai gan eksperti arvien biežāk runā par tautsaimniecības izaugsmes palēnināšanos un taupīgiem pircējiem, e-komercijas segments var izvairīties no šīs krīzes. Patiesībā tiek prognozēts, ka e-komercija turpinās izaugsmi visā pasaulē, turklāt daudzas preču kategorijas patērētāji tiešsaistē vēl nemaz nav pamanījuši.
Vispopulārākās – elektroniskās preces
Pēc starptautiskā sūtījumu piegādes uzņēmuma „Venipak” pasūtījuma Baltijas valstīs veiktais pētījums liecina, ka visbiežāk internetā iegādājas elektroniku, apģērbus un apavus. Aptuveni trešdaļa patērētāju tiešsaistē pērk higiēnas un skaistumkopšanas preces, kā arī sadzīves priekšmetus vai farmaceitiskos ražojumus.
„Mēs esam ievērojuši, ka daudzi preču segmenti vēl nav atraduši pircējus tiešsaistē, tomēr pirms e-komercijas uzsākšanas ir svarīgi iepazīt pircēju vajadzības un paradumus. Pašlaik interneta veikaliem, tostarp preču klāstam, cenām un piegādes veidam, tiek izvirzītas augstas prasības, kas nākotnē kļūs vēl augstākas,” sacīja „Venipak” tirgvedības vadītāja Asta Raudoniene.
Vēlas teicamu apkalpošanu visos posmos
Baltijas valstu patērētāju aptaujā noskaidrots, ka lielākā daļa, proti, 82 % lietuviešu, 72 % latviešu un 76 % igauņu, neatgrieztos interneta veikalā, kur konstatējuši nekvalitatīvas preces. Taču tas nav vienīgais faktors, ko pircēji ņem vērā.
Pēc A. Raudonienes teiktā, gandrīz puse pircēju Baltijā norādījusi, ka neizmantotu interneta veikalu, ja preču cena neatbilst vidējai cenai tirgū. Vēl 32 % lietuviešu, 27 % latviešu un 36 % igauņu atturētos no pirkuma, ja pieejama maza preču izvēle. Aptuveni trešdaļai pircēju Baltijā sevišķi svarīga bija teicama piegāde un piegādes veidu izvēle, kā arī viegli pārskatāma vietne.
Lai atstātu labu iespaidu, svarīgs katrs sīkums
Kad sākat nodarboties ar e-komerciju, A. Raudoniene iesaka uzreiz pārdomāt visus sīkumus: domāt ne tikai par precēm un konkurētspējīgām cenām, bet arī par platformas funkcionalitāti, estētiku, atgriezenisko saiti, piegādi un komunikāciju ar pircējiem.
„Nedrīkst aizmirst par izmantošanas ērtumu mobilajās ierīcēs, jo tagad tās arvien biežāk tiek lietotas, lai iepirktos. Jādomā arī par preču atpakaļatdošanas procesu. Mūsu dati liecina, ka 29 % latviešu, 35 % lietuviešu un 36 % igauņu neizmanto šo pakalpojumu. Vidēji 30 % pircēju norādīja, ka neizmanto atpakaļatdošanas pakalpojumu, jo visbiežāk iegādājas pazīstamu zīmolu preces, tāpēc pilnīgi iespējams, ka lielākā daļa pircēju nepiemērotu preci pēc iegādes vienkārši noglabā skapī.”
Tāpat ieteicams neaprobežoties ar vienu teritoriju. Pēc „Venipak” pārstāves domām, modernam uzņēmumam jāaptver vismaz visas Baltijas valstis. Turklāt iespējas tirgoties ārpus savas valsts ar katru dienu paplašinās. Asta Raudoniene norādīja, ka augošais e-komercijas pasūtījumu piegādes centru skaits un loģistikas attīstība kopumā nodrošina kvalitatīvu un ātru preču piegādi visā pasaulē, tāpēc uzņēmējiem nav jāpieliek papildu pūles un viņi var koncentrēties uz savas uzņēmējdarbības mērķu sasniegšanu.