Atpakaļ

Ažiotāža ar saules paneļu uzstādīšanu ir mazinājusies

Pašlaik gan uzņēmumu, gan mājsaimniecību segmentā pieprasījums pēc saules paneļu uzstādīšanas ir stabilizējies un pagājušajā gadā vērojamā ažiotāža ir mazinājusies.

Viņš stāstīja, ka tagad saules paneļu uzstādīšanu izvēlas uzņēmumi, kuriem, pirmkārt, ir ilgtermiņa domāšana un kuri saprot, ka šī investīcija jebkurā gadījumā agrāk vai vēlāk atmaksāsies. Otrkārt, saules paneļus izvēlas uzstādīt uzņēmumi, kuri domā par vidi un kuriem ir svarīgi, ka viņi samazina CO2 izmešus un ražo zaļus produktus.

Vienlaikus viņš sacīja, ka ir arī ne visai iepriecinošas tendences. Ir vērojams, ka ir pietiekami daudz uzņēmumu, kuri izvēlas nogaidīt un neturpināt dalību attīstības finanšu institūcija “Altum” programmā, kurā uzņēmumi varēja saņemt grantu 30% apjomā saules paneļu uzstādīšanai.

“Protams, šiem uzņēmumiem neko nevar pārmest, jo katrs pats skaita savu naudu, savas investīcijas un vērtē, ko labāk darīt, bet man tomēr šī tendence šķiet negatīva, jo elektrības tirgus ir ciklisks, un, ja tagad ir cenu samazinājums, tad pēc kāda laika tirgus atkal ies uz augšu. Tāpat mēs varam piedzīvot dažādas ekstrēmas situācijas, un pašu ģenerācija tomēr šādu situāciju ietekmi mazina. Tādēļ uzņēmumiem šis jautājums būtu jāvērtē rūpīgāk un jārīkojas tālredzīgi,” aicināja Samtiņš.

Viņš sacīja, ka arī mājsaimniecībās ažiotāža ap saules paneļu uzstādīšanu ir rimusies. Vienlaikus “AJ Power” uzņēmumu grupa ir nolēmusi, ka ar saules paneļu uzstādīšanu mājsaimniecībām vairs nestrādās, jo šajā segmentā ir liela “pelēkā zona” – uzstādītāji, kuri nemaksā nodokļus, uzstāda nekvalitatīvus paneļus, nesniedz klientiem garantijas.

“Tirgū parādījies ļoti daudz spēlētāju, kuri piedāvāja arī risinājumus par, mūsuprāt, nesamērīgi zemām cenām. Lai mēs veiksmīgi šajā segmentā konkurētu, mums bija jāizvēlas, vai nu strādāt labākajā gadījumā pa nullēm, vai nu piedāvāt klientiem nekvalitatīvus risinājumus.. Mēs tā nedarām, tādēļ mēs pārfokusējāmies uz uzņēmumiem, jo uzņēmumi vairumā gadījumu spēj labāk novērtēt kvalitāti, it īpaši, ja tiek pirkta sistēma, kurai ir jāstrādā 25 gadus,” atzina Samtiņš.

Pats “AJ Power” drīzumā ekspluatācijā nodos divus lieljaudas saules enerģijas parkus Valmierā un Brocēnos, kuru kopējā jauda pārsniegs 11 megavatus (MW). Savukārt līdz nākamā gada pavasarim “AJ Power” plāno pabeigt projektus ar vēl 25 MW jaudu. Pirmajos divos parkos kopējās investīcijas ir aptuveni 8 miljoni eiro. Pārējiem, kuri vēl taps, būs investīcijas vēl 17-18 miljonu eiro apjomā.

Tas, vai tālāk tiks palielināti apjomi tieši saules enerģijas ģenerācijā, tiks vērtēts, kad pabeigs šos projektus. Samtiņš minēja, ka tāpat uzņēmumu grupa varētu domāt par biomasas un gāzes koģenerācijas stacijām, jo tad ir iespēja reaģēt uz straujām cenu svārstībām, un šis enerģijas ražošanas avots ir plānojamāks nekā atjaunojamā enerģija.

“AJ Power” ir Latvijā lielākā privātā enerģētikas uzņēmumu grupa, kas piedāvā individuālus risinājumus elektroenerģijas un dabasgāzes iegādei, saules paneļu projektiem, dabas resursu nodokļa administrēšanai un energoefektivitātes uzlabošanai. Enerģētikas uzņēmumu grupa darbojas kopš 2014.gada, un tās apgrozījums 2022.gadā bija 90 miljoni eiro. “Firmas.lv” informācija liecina, ka grupas uzņēmumu patiesie labuma guvēji ir Jānis Lielcepure un Anete Freiberga-Samtiņa.