Aptauja: Aptuveni trešdaļai darbinieku Latvijā ir iespēja strādāt attālināti
Aptaujā noskaidrots, ka vēlme strādāt ārpus biroja telpām ir izplatīta visās jomās. Informāciju tehnoloģiju (IT) jomā 78% no respondentiem norādīja, ka var strādāt attālināti, mārketinga, reklāmas un sabiedrisko attiecību jomā – 76%, bet finanšu un grāmatvedības jomā – 72%.
Savukārt 58% aptaujāto norādīja, ka viņu darba specifika neļauj strādāt attālināti. Dažās jomās, piemēram, viesmīlības un ēdināšanas jomā attālinātā darba iespējas ir būtiski mazāk – 82% darbiniekiem norādot, ka viņu darba specifika neļauj strādāt attālināti. Līdzīga situācija ir arī citās darbaspēka ietilpīgās nozarēs, piemēram, transporta, noliktavu un loģistikas jomā, kur 84% darbinieku nav iespējas strādāt ārpus darba devēja telpām.
Tāpat arī rūpniecības, ražošanas, tirdzniecības, iepirkumu un pārdošanas nozarēs ir ierobežota elastība, jo 69% no šo jomu darbiniekiem norādīja, ka ir iespēja strādāt tikai darba devēja telpās. Lai gan attālināts darbs kļūst arvien izplatītāks, 11% aptaujāto atzīmēja, ka šāda iespēja netiek nodrošināta, lai gan darba specifika ļautu strādāt attālināti.
Vairums darbinieku meklē iespējas biežāk strādāt attālināti, tomēr aptaujas rezultāti atklāj, ka daļa nodarbināto dod priekšroku neregulāram vai pat minimālam attālinātam darbam. Aptaujā noskaidrots, ka 25% respondentu vēlas strādāt attālināti katru dienu, un visbiežāk to vēlas darbinieki mārketinga, reklāmas un sabiedrisko attiecību jomās – 39%, kā arī viesmīlības un ēdināšanas jomās – 30%.
Tāpat 41% aptaujāto izteica vēlmi strādāt attālināti dažas reizes nedēļā. Šādu darba modeli visbiežāk izvēlējās darbinieki finanšu un grāmatvedības jomā veidojot 56%, kā arī 48% no mārketinga, reklāmas un sabiedrisko attiecību jomas darbiniekiem.
Savukārt daļa darbinieku dod priekšroku ierobežotam attālinātā darba režīmam. Attālinātu darbu vienu reizi nedēļā vēlas veikt 9% aptaujāto, kā arī 6% no aptaujātajiem izvēlētos strādāt attālināti pāris reizes mēnesī, bet 2% no respondentiem izvēlētos strādāt attālināti tikai dažas reizes gadā vai retāk.
“CVMarket.lv” pārstāvji min, ka 7% aptaujāto nevēlētos strādāt attālināti, lai gan viņu darba specifika to ļautu, īpaši – būvniecības nozarē – 16%. Tāpat 10% respondentu nebija viedoklis par vēlmi strādāt attālināti.
“CVMarket.lv” pārstāvji akcentē, ka izglītība ir būtisks faktors, kas nosaka, vai darbiniekiem ir iespēja strādāt attālināti. Kā liecina dati, ja cilvēkam ir augstāks izglītības līmenis, tad ir lielāka varbūtība attālināta darba iespējām.
Darbiniekiem, kam ir tikai pamatizglītība, darba specifika attālinātu darbu neļauj 83% gadījumu. Nedaudz labāka situācija ir darbiniekiem ar vispārējo vidējo vai profesionālo izglītību, kur aptuveni 69% līdz 75% darbinieku norādīja, ka viņu darba pienākumi nav savienojami ar attālināta darba iespējām.
Savukārt darbiniekiem ar profesionālo augstāko izglītību – bakalaura un maģistra grādiem attālināta darba iespējas ir pieejamas biežāk. Ar maģistra grādu attālināta darba iespējas pieejamas 56% gadījumu, bet ar bakalaura grādu – 46% gadījumu.
Aptaujā piedalījās 1355 respondenti no 16 līdz 74 gadu vecumam.
Darba portāls “CVMarket” ir personālatlases uzņēmums, kurš pārvalda vienu no vadošajiem darba sludinājumu portāliem Latvijā.