IZM: Ne visām speciālās izglītības iestādēm ir mūsdienu prasībām atbilstoša bāze profesionālās pamatizglītības iegūšanai
Šobrīd ne visās speciālās izglītības iestādēs ir pieejama mūsdienu prasībām atbilstoša bāze profesionālās pamatizglītības iegūšanai, tāpēc Izglītības attīstības pamatnostādnēs 2021.- 2027.gadam tiks noteikti kritēriji speciālās izglītības iestāžu attīstībai, aģentūru LETA informēja Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) Komunikācijas nodaļa.
Šo pamatnostādņu viens no uzdevumiem ir nodrošināt augstākas kvalitātes speciālo izglītību. Šajā periodā tiek solīts īstenot darbu pie speciālās izglītības iestāžu tīkla, mācību vides un infrastruktūras pilnveides un materiāltehniskā nodrošinājuma tālākas plānošanas, lai paaugstinātu to kapacitāti kvalitatīvas speciālās izglītības nodrošināšanā un sniegtu nepieciešamo atbalstu izglītojamiem ar speciālām vajadzībām.
Šajā periodā IZM plāno nodrošināt speciālās izglītības iestāžu pieejamību, skolu ēku mācību infrastruktūras atbilstību mūsdienīga mācību procesa īstenošanai, nodrošināt atbilstošas kvalifikācijas atbalsta personālu, mazināt speciālās izglītības fragmentāciju administratīvajās teritorijās un stiprināt vairāku administratīvo teritoriju sadarbību kvalitatīvas speciālās izglītības nodrošināšanā.
Šobrīd Latvijā ir 43 speciālās izglītības iestādes. Pēc administratīvi teritoriālās reformas atsevišķu novadu administratīvajās teritorijās ir pat trīs šādas iestādes, bet citos novados nav saglabājusies neviena.
Pamatnostādnēs 2021.- 2027.gada periodā vēl viens no izvirzītajiem uzdevumiem ir nodrošināt iekļaujošas izglītības pieeju visos izglītības līmeņos.
Kā skaidro IZM, tas nozīmē – pat, ja bērns ar speciālām vajadzībām nav iekļaujams vispārizglītojošās izglītības iestādes vidē, jārada apstākļi, lai speciālās izglītības iestādes pieejamība būtu sociāli aktīvā vidē, lai būtu nodrošināta ēku infrastruktūras atbilstība mūsdienām un nodrošināta vides pieejamība.
IZM pārstāvji uzsver, ka ne mazāk svarīgs ir arī speciālās izglītības iestāžu internātu jautājums, atbalsta personāls un materiāltehniskā bāze, lai pilnvērtīgi noritētu mācību process, kā arī notiktu individuālās vai grupu atbalsta nodarbības.
Pamatnostādnēs 2021.-2027.gada periodā ir paredzēts arī pilnveidot izglītojamo ar speciālām vajadzībām iesaistes nosacījumus profesionālās pamatizglītības programmās, lai nodrošinātu šiem jauniešiem turpmākai dzīvei sabiedrībā nepieciešamās prasmes, vienlaikus mazinot iespējamību, ka pašvaldības speciālās izglītības iestādes izmanto, lai nodrošinātu sociālo palīdzību mazaizsargātām personām.
IZM pārstāvji izceļ, ka būtiska ir pašvaldības kā speciālās izglītības iestādes dibinātāja vīzija par novada administratīvajā teritorijā esošo skolu tīklu, kā tas iekļaujas valsts izvirzītajā mērķī, attīstīt iekļaujošu izglītību un kopējā vispārējās izglītības iestāžu tīklā konkrētajā novadā. Ņemot vērā, ka pašvaldība ir skolu dibinātājas, tieši pašvaldības kompetencē būšot izvērtēt vai novadā esošā speciālās izglītības iestāde turpmāk ir attīstāma.