“airBaltic” lidmašīna naktī uz trešdienu uz brīdi ielidojusi Baltkrievijas gaisa telpā
Viņš norādīja, ka lidojuma maršruta izmaiņas bija nepieciešamas, lai izvairītos no frontālas negaisa aktivitātes – negaisa mākoņiem, kurus var labi redzēt arī attiecīgā lidojuma ierakstā mājaslapā “flightradar24”.
Attiecīgā reisa lidmašīna no Rīgas lidostas pacēlās otrdien, 16.jūlijā, ap plkst.23.50, un tai pēc Lietuvas šķērsošanas bija paredzēts turpināt ceļu Polijas gaisa telpā, bet ap plkst.00.34 lidmašīna no Lietuvas ielidoja Baltkrievijas gaisa telpā. “airBaltic” lidmašīna Baltkrievijas gaisa telpā atradās aptuveni 20 minūtes, vēsta Lietuvas sabiedriskās raidorganizācijas portāls “lrt.lt”.
“Attiecīgajā situācijā tika konstatēts potenciāls apdraudējums – negaisa mākoņi ar krusu, turbulenci, zibens risku. Šeit vērts pieminēt, ka ielidošana negaisā var radīt sekas – nozīmīgus bojājumus lidmašīnai, un turbulences rezultātā – savainot pasažierus,” skaidroja Zilberts.
Viņš norādīja, lai izvairītos no šādas situācijas, Lietuvas gaisa satiksmes vadības dispečeriem tika lūgts sazināties ar Baltkrieviju, lai saņemtu atļauju īslaicīgi ielidot tās gaisa telpā.
“Atļauja tika saņemta, negaisa mākoņi tika aplidoti, un pie pirmās iespējas lidmašīna atgriezās Eiropas Savienības (ES) gaisa telpā. Šādu rīcību ārkārtas apdraudējumu gadījumos paredz Starptautiskās civilās aviācijas organizācijas (ICAO) noteikumi,” sacīja Zilberts.
Zilberts atzīmēja, ka, piemēram, arī Krievijas operatoru lidmašīnas, aplidojot negaisu, periodiski ielido gan Latvijas, gan Lietuvas gaisa telpā.
ES aviokompānijām ir aizliegts izmantot Baltkrievijas gaisa telpu kopš 2021.gada jūnija. Šis aizliegums tika noteikts pēc tam, kad 2021.gada 23.maijā Baltkrievijas režīma varasiestādes piespieda Īrijas zemo cenu aviokompānijas “Ryanair” lidmašīnu, kas bija ceļā no Atēnām uz Viļņu, nolaisties Minskā, lai aizturētu Baltkrievijas opozīcijas “Telegram” kanāla “Nexta” dibinātāju Ramanu Prataseviču.