AS pieprasījis Čakšai paskaidrojumu par skandalozo mācību materiālu nokļūšanu izglītības sistēmā
AS deputāta Česlava Batņas ieskatā, neesot pieļaujams, ka deviņus līdz desmit gadus veciem bērniem tiek sniegta informācija, “kam viņi nav mentāli un emocionāli gatavi”, tostarp jautājumi par sociālo dzimumu.
Lai arī metodiskā materiālā ievadā norādīts, ka tas veidots, lai palīdzētu skolotājiem īstenot Ministru kabineta noteikumos noteiktos plānotos skolēnam sasniedzamos rezultātus ar seksuālo izglītību saistītajā mācību saturā, partija secinājusi, ka šajos MK noteikumos neesot atrodami konkrēti sasniedzamie rezultāti par tematiem, kādi ir minēti metodiskajā materiālā. MK noteikumi par izglītības standartu nenosakot arī tādu jēdzienu kā “dzimte, trans, cis, dzimtes kvīri, nebināra identitāte, dzimuma identitāte” un citu apguvi.
Deputātu vērtējumā, metodiskais materiāls ir pretrunā arī ar starptautiskajiem normatīviem dokumentiem par vecāku tiesībām izvēlēties, kādu izglītības saturu tie izvēlas saviem bērniem.
AS deputāti lūguši Čakšu arī norādīt izmaksas un atbildīgos par materiālu gatavošanu.
No mācību plānošanas e-vides izņemti skaļo rezonansi izraisījušie VISC publicētie materiāli par seksuālo un reproduktīvo veselību.
Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) parlamentārā sekretāre Silvija Reinberga (JV) informēja, ka izglītības ministrija uzdevusi VISC turpmāk materiālus saskaņot ar nozares un vecāku nevalstiskajām organizācijām.
Kā sociālajos medijos norādījusi pati izglītības un zinātnes ministre, šie materiāli esot tapuši, neievērojot labu pārvaldību un tāpēc tie izņemti no mācību plānošanas e-vides.
Viņa norāda, ka par šiem jautājumiem ir jādiskutē sabiedrībā, jo tikai zināšanas rada izpratni un sapratni.
Savukārt VISC mājaslapā publicējis informāciju, ka centrs kopā ar ekspertiem gatavo skaidrojošu informāciju, lai tiešsaistes seminārā pastāstītu vairāk par to, kā izglītības iestādēs pedagogi izmanto dažāda veida metodiskos līdzekļus, kādas tēmas un kādas metodes ir izmantojamas, lai palīdzētu bērniem un jauniešiem atbildēt uz jautājumiem, kas saistīti ar seksuālo un reproduktīvo veselību.
Atsaucoties uz publiski izskanējušo informāciju un bažām, VISC informē, ka materiāla formāts un saturs nav paredzēts demonstrēšanai visas klases priekšā kādā konkrētā mācību priekšmetā.
Materiālā iekļauto informāciju nav plānots pilnā apmērā izmantot skolēniem, kuri mācās 4. klasē.
Metodiskais līdzeklis esot rekomendējoša rakstura materiāls, kuru pedagogs var izmantot, ja rodas tāda nepieciešamība. Pedagogam vienmēr esot iespēja izvēlēties, ar kādiem materiāliem strādāt klasē, kādus skaidrojumus izmantot, ja skolēniem rodas jautājumi par kādu no veselības tēmām, skaidro VISC.
Metodiskais materiāls neesot obligāts, un nevienam pedagogam tas neesot obligāti jāizmanto mācību procesā.
Plašu rezonansi sociālajos medijos izraisīja Pusaudžu un jauniešu psihoterapijas centra vadītāja Nila Saksa Konstantinova paustais, ka daudzi vecāki ir šokēti par mācību materiālu, kurā pamatskolas bērniem stāsta par “bezdzimuma cilvēkiem”, “plūstošo dzimumu” un “piedzimšanu nepareizajā ķermenī”.
Viņa ieskatā, tā esot diskusija, kā bērni tiek ietekmēti un veidoti. Un tā neesot joka lieta ietekmēt bērnu idejai par to, ka viņš varētu būt piedzimis nepareizā ķermenī.
Viņš norāda, ka šīs idejas tālākajā realizācijā esot ārkārtīgi nopietnas un neatgriezeniskas iejaukšanās ķermenī gan hormonālā, gan ķirurģiskā veidā. Pārmaiņas, kuras ne tikai rada psihiski traumētus jaunus cilvēkus ar izkropļotiem ķermeņiem un dzimumorgāniem, bet arī psihiski traumētus cilvēkus, kuriem šīs pārmaiņas nav devušas ārstu un aktīvistu solīto laimes izjūtu.
Tas esot redzams no Eiropas valstu un ASV pieredzes, kur aizvien biežāk jaunieši vēršas tiesā pret ārstiem, kuri veikuši šādas pārmaiņas viņu ķermeņos nepilngadīgā vecumā. Tas esot redzams pētījumu datos, kas nav spējuši pierādīt jebkādus pozitīvus ieguvumus šādām dzimuma korekcijām, skaidro Sakss Konstantinovs.
Viņš norāda, ka valstis, kuras vēsturiski bijušas izteikti liberālas šajos jautājumos, piemēram, Zviedrija un Norvēģija, esot apturējušas nepilngadīgo jauniešu pubertātes bloķēšanu.
“Tikmēr Latvijā, ierasti atpaliekot no pasaules tendencēm par aptuveni 10 gadiem, mēs mēģinām atvērt zaļu koridori šai acīmredzami kaitīgajai, ētiski stipri apšaubāmajai un klaji pseidozinātniskajai medicīnas praksei,” norāda Pusaudžu un jauniešu psihoterapijas centra vadītājs.