Atpakaļ

Asociācija: Jauno pasažieru automašīnu pieaugumu pērn pozitīvi ietekmēja kāpums korporatīvajos iepirkumos

Latvijā kopējo jaunu pasažieru automašīnu skaita pieaugumu pagājušajā gadā pozitīvi ietekmēja kāpums lielo korporatīvo klientu iepirkumos 2,1 reizi, informē pavēstīja Auto asociācijas prezidents Andris Kulbergs (AS).

Viņš norāda, ka 2022.gadā pārdotas kopumā 16 708 jaunas pasažieru automašīnas, kas ir par 16,5% vairāk nekā 2021.gadā.

Tostarp asociācijas prezidents pauž, ka 2022.gada janvārī un februārī jaunu pasažieru automašīnu skaits palielinājās attiecīgi par 20,4% un 2,4% salīdzinājumā ar iepriekšējā gada attiecīgo periodu, kas skaidrojams ar Covid-19 pandēmijas mājsēdi 2021.gada sākumā. Savukārt martā pieaugums bija par 0,8%, bet aprīlī bija kritums par 7,2%.

Kulbergs norāda, ka tirgus sabremzēšanās bija saistīta ar ģeopolitisko satricinājumu, Krievijai sākot karu Ukrainā, kas radīja šoku un neziņu pircējiem, kā arī ražošanas komponentu iztrūkumu.

Tāpat viņš atzīmē, ka jūlijā tirgus piedzīvoja kritumu par 5,8%, taču septembrī bija kāpums par 39,7%, oktobrī – par 61,1%, bet novembrī – par 73,6%.

Kulbergs skaidro, ka gada kopējo rezultātu lielā mērā ietekmēja lielo korporatīvo klientu – autonomas, koplietošanas platformas, valsts institūcijas – iepirkumu pieaugums kopumā 2,1 reizi. Tostarp lielākais devums bija koplietošanas platformu “CityBee” un “Bolt Services”, kā arī Valsts policijas un “Latvenergo” iepirkumiem.

“2022.gads ieies vēsturē ar situāciju, kad pieprasījums stipri pārsniedza piedāvājumu. Auto cenas piedzīvoja strauju pieaugumu, kā rezultāts izejmateriālu deficītam un inflaktoriskam cenu pieaugumam. Ierastās atlaides un automašīnu izvēle no krājuma pazuda no “ēdienkartes”, tūlītējus pirkumus nomainīja pasūtījumi un garie piegāžu termiņi,” min Kulbergs, skaidrojot, ka tas radīja nopietnas izmaiņas auto tirgū, liekot pircējiem iegādāties to, kas ir pieejams. Klienti meklēja arī alternatīvas, par ko liecina, piemēram, lietotu tirgus pieaugums mazlietotu automašīnu segmentā līdz viena gada vecumam.

Auto asociācijas vadītājs atzīmē, ka privātpersonas un uzņēmumi bieži vien nebija gatavi gaidīt gadu un vairāk, lai iegādātos jaunu automašīnu no ražotāja pārstāvja, un meklēja piegādes iespējas sekundārajā tirgū. Īpaši tas attiecas uz “Tesla”, “Audi”, “Mercedes-Benz”, BMW zīmoliem, bet arī “Hyundai”, “Toyota” un “Peugeot”.

Kulbergs uzsver, ka 2022.gadā no Covid-19 pandēmijas neatguvušos auto ražošanas nozari iedragāja Krievijas izraisītais karš Ukrainā, kas jau esošam automašīnu deficītam un augošām ražošanas cenām pievienoja izsludinātās sankciju pakotnes Krievijai, ietekmējot izejmateriālu pieejamību un noieta tirgus.

“Izraisītā energoresursu krīze un straujā inflācija atstās savu iespaidu uz autotirgus attīstību 2023.gadā. Dzīvojam konstantā pārmaiņu laikā, kas liek auto tirgotājiem pastāvīgi pielāgoties jauniem tirgus apstākļiem, lai apmierinātu klientu vajadzības,” norāda Kulbergs.

Jau ziņots, ka Latvijā pērn pārdotas 19 114 jaunas vieglās automašīnas, kas ir par 13,3% vairāk nekā 2021.gadā.

Auto asociācija apvieno mehānisko transportlīdzekļu ražotājus, mehānisko transportlīdzekļu komponenšu un rezerves daļu ražotājus, importētājus, pilnvarotos auto tirgotājus, autorizētos mehānisko transportlīdzekļu remonta un tehniskās apkopes pakalpojuma sniedzējus.