Atpakaļ

Pētījums: 87% mazo uzņēmēju ir uzņēmuma dibinātāji un vadītāji no tā pirmsākumiem

Vairums jeb 87% mazo un vidēji uzņēmēju Latvijā ir sava uzņēmuma dibinātāji un vadītāji no tā pirmsākumiem, secināts mobilo sakaru operatora “Tele2” un sabiedriskās domas pētījumu centra SKDS veiktajā pētījumā “Latvijas mazā un vidējā uzņēmēja DNS”. 

Vēl 5% aptaujāto kļuvuši par mazā vai vidējā uzņēmuma (MVU) vadītāju, kāpjot pa karjeras kāpnēm savā uzņēmumā, bet 6% pārnākuši no cita uzņēmuma.

“Tele2” Biznesa nodaļas vadītājs Raimonds Janševskis sacīja, ka “pienācēji no malas” biežāk sastopami salīdzinoši lielākos MVU, taču pavisam mazos MVU to vadītāji ir uzņēmumu izveidojuši un vadījuši no tā pirmsākumiem.

Jautājot, kurš var kļūt par uzņēmēju, 8% aptaujāto atbildējuši, ka jebkurš, bet 89% uzskata, ka par uzņēmēju var kļūt cilvēks ar konkrētām zināšanām un prasmēm.

Vairāk nekā puse jeb 63% MVU vadītāju uzskata, ka panākumi ir atkarīgi no vadītāja personiskajām īpašībām, bet 26% domā, ka panākumu pamatā ir profesionālās īpašības.

Savukārt gandrīz puse aptaujāto MVU vadītāju jeb 48% atzīst, ka neveiksmju iemesli ir sadarbības trūkums gan uzņēmuma iekšienē, gan ar partneriem. Vēl 27% norādījuši, ka neveiksmju iemesls ir vadības trūkums.

No aptaujātajiem MVU vadītājiem 62% būtu gatavi uzņemties papildu risku, lai uzņēmums augtu, bet 16% uzskata, ka lieks risks nav vajadzīgs un nav gatavi to uzņemties.

Pētījumā kā svarīgākās mazā uzņēmēja kvalitātes 56% nosaukuši psiholoģisko noturību, 53% – spēju apvienot komandu, 50% – riska uzņemšanos, bet 46% – vīziju par uzņēmuma nākotni.

Uz jautājumu, kas ir svarīgākais MVU vadītājam, 87% aptaujāto norādījuši, ka svarīgi ir pašam izveidot uzņēmumu, bet 3% uzskata, ka svarīgi ir uzņēmumu mantot vai pārņemt. Tāpat 86% norādījuši, ka svarīgas ir zināšanas, bet 7% par svarīgu uzskata spēku jeb caursišanas spēju.

“Tele2” komercdirektors Raivo Rosts kā vērā ņemamu faktu atzīmēja, ka 37% no MVU vadītājiem nemaz nezina, kādi ir viņu uzņēmuma finanšu rādītāji, jo viņus vairāk interesē pats process, kurā kaut kas tiek radīts.

Lūdzot aptaujātos MVU vadītājus izvēlēties starp dažādiem diviem piedāvātajiem īpašību pāriem, 77% izvēlējās profesionalitāti, bet 17% – degsmi. 72% izvēlējušies būt darītājam, bet 14% – būt vizionāram. 71% dod priekšroku piesardzībai, bet 10% – pārdošībai. 66% uzskata, ka svarīgāk ir kontrolēt, bet 22% – veidot.

Tāpat 66% vēlas būt “kapteiņi”, bet 26% – “stūrmaņi”. 60% priekšroku dod analīzei, bet 35% – radošumam. 61% aptaujāto priekšroku dod rūpēm, bet 25% – spēkam. 60% priekšroku dod pārmaiņām, bet 17% – “status quo” saglabāšanai.

Pacietību izvēlējušies 56% aptaujāto, bet 34% izvēlas aizrautību. 52% aptaujāto vēlas vadīt, bet 38% – padalīties. 50% priekšroku dod noteiktībai, bet 34% – mainībai.

Savukārt 49% MVU vadītājus interesē biznesa iznākums, bet 40% – process.

Pētījumu “Latvijas mazā un vidējā uzņēmēja DNS” veica SKDS un “Tele2”, šī gada februārī-martā aptaujājot 500 mazos un vidējos uzņēmējus.