Voldemārs, Valdemārs, Valdis
Iesūti
Atpakaļ

ES palielina importa nodevas Ķīnā ražotiem elektroauto

Eiropas Savienība (ES) ceturtdien noteica papildu pagaidu nodevas līdz 38% apmērā Ķīnas elektromobiļu importam negodīgu valsts subsīdiju dēļ.

Nodevas noteiktas, neskatoties uz Pekinas iepriekšējiem brīdinājumiem, ka to dēļ varētu sākties tirdzniecības karš.

Pēc tam, kad pagājušajā mēnesī tika paziņots, ka tiks paaugstinātas nodevas, kas pašlaik ir 10%, Eiropas Komisija (EK) sāka sarunas ar Pekinu, mēģinot atrisināt problēmas, bet Ķīna draudēja ar atbildes pasākumiem.

ES tirdzniecības komisārs Valdis Dombrovskis norādīja, ka EK izmeklēšanā secināts, ka Ķīnā ražotie elektromobiļi “iegūst no negodīgām subsīdijām”, kas var ekonomiski kaitēt automobiļu ar elektriskajiem dzinējiem ražotājiem Eiropā.

Tādēļ EK nolēmusi noteikt papildu pagaidu nodevas Ķīnas ražotājiem. Tirgus līderim BYD noteikta 17,4% papildu nodeva, “Geely” tā būs 19,9% un SAIC – 37,6%.

EK paziņojumā norādīts, ka papildu informācijas saņemšanas no “iesaistītajām pusēm” likmes “Geely” un SIAC samazinātas no sākotnēji plānotajiem 20% un 38,1%.

Jaunās papildu importa nodevu pagaidu likmes stāsies spēkā piektdien, bet ES dalībvalstīm vēl jābalso par pastāvīgu nodevu noteikšanu no novembra uz pieciem gadiem.

Ķīnas elektromobiļu ražotājiem, kas sadarbojas ar ES plānots noteikt 20,8% likmi, bet tiem, kas nesadarbojas, – 37,6%.

Dombrovskis uzsvēra, ka sarunas ar Ķīnu, “meklējot abpusēji pieņemamu risinājumu”, turpināsies.

Pekina jau ir apliecinājusi gatavību atbildes pasākumiem, pagājušajā mēnesī sākot antidempinga izmeklēšanu par cūkgaļas importu, apdraudot Spānijas eksportu. Ķīnas plašsaziņas līdzekļos tiek norādīts, ka Pekina sāks arī citas izmeklēšanas.

Ķīnas amatpersonas ir iebildušas arī pret izmeklēšanām, kuru mērķis ir valsts subsīdijas zaļo tehnoloģiju nozarē, tostarp vēja turbīnām un saules paneļiem.

Muitas nodevas Ķīnas elektromobiļiem līdz 100% jau ir paaugstinājušas ASV, un līdzīgu nodevu apsver arī Kanāda.

Eiropā nozīmīgajai autobūves nozarei ir grūtības pielāgoties videi draudzīgāku spēkratu ražošanai, un, kā lieicna Eiropas Autoražotāju asociācijas dati, pēdējo trīs gadu laikā Ķīnā ražotu spēkratu īpatsvars Eiropas elektromobiļu tirgū ir pieaudzis par trim procenta punktiem līdz vairāk nekā 20%.

Vācijas autoražotāji bažījas, ka ES lēmums var kaitēt to darbībai Ķīnas tirgū, bet Francijas autoražotāji ir atzinīgi novērtējuši papildu muitas tarifus.