Aicinās valdību noteikt kārtību, kādā izglītojamiem nodrošināmi internāta pakalpojumi speciālās izglītības iestādēs
Izglītības un zinātnes ministrija (IZM) rosinās valdībai noteikt kārtību, kādā izglītojamiem nodrošināmi internāta pakalpojumi speciālās izglītības iestādēs, liecina IZM izstrādātais informatīvais ziņojums “Par speciālās izglītības iestāžu tīkla izvērtējumu”.
Ministrija norāda, ka šāda kārtība nepieciešama, lai novērstu situāciju, ka ar izglītības iestāžu internātiem tiek risinātas ģimeņu sociālās problēmas.
Normatīvajā regulējumā tiktu ierobežota izglītības iestāžu internātu darbība nosakot, ka pirmsskolas un pamatizglītības ieguves laikā internātos var dzīvot tikai tie bērni, kuriem tam ir objektīvs pamatojums, jo nav iespēja ik dienu atgriezties savā dzīvesvietā.
Normatīvajā aktā arī tiktu noteikta internātu organizatoriskā struktūra, pakalpojuma saturs, internāta darbībai nepieciešamais personāls, kā arī to uzraudzības kārtība, tādējādi nodrošinot, ka internātu piedāvātais pakalpojums atbilst bērnu interesēm un vajadzībām.
Atbilstoši Valsts izglītības informācijas sistēmas (VIIS) datiem kopējais procentuālais izglītojamo skaits, kas izmanto speciālās izglītības iestādes internāta pakalpojumus laikā no 2016.gada 1.septembra līdz 2021.gada 1.septembrim, ir samazinājies no 83% līdz 57%. 2021.gada 1.septembrī samazinoties kopējam izglītojamo skaitam speciālās izglītības programmās, samazinājies arī izglītojamo skaits, kas izmanto internāta pakalpojumus – tie ir 57%.
Samazinājies arī profesionālās pamatizglītības programmu izglītojamo skaits, kas izmanto internāta pakalpojumus, proti, tie ir 67%. Izglītojamo skaits speciālās izglītības iestādes speciālās pirmsskolas izglītības programmās 2021.gada 1.septembrī ir būtiski samazinājies, līdz ar ko minēto izglītības programmu izglītojamo skaits, kas izmanto internāta pakalpojumus, arī ir samazinājies līdz 23%.
Lai gan 2021.gada 1.septembrī izglītojamo kopējais skaits speciālās izglītības programmās ir pieaudzis, tomēr to izglītojamo skaits, kas izmanto izglītības iestādes internāta pakalpojumus, ir samazinājies līdz 23%, kas ir vērtējama kā pozitīva tendence un norāda, ka lielākā daļa pirmsskolas vecuma bērnu ar speciālām vajadzībām netiek atstāti pa nakti speciālās izglītības iestādē, bet atrodas kopā ar ģimeni. Minētās izmaiņas ir saistītas ar 2020.gada 16.jūnijā pieņemtajiem grozījumiem normatīvajā aktā, kas nosaka speciālās izglītības iestādes finansēšanas kārtību, pauž IZM.
Vienlaikus Valsts kontrole revīzijas ziņojumā “Vai bērnam ar speciālām vajadzībām ir iespēja saņemt tā spējām, vajadzībām un bērna labākajām interesēm atbilstošu izglītību?” ir vērsusi uzmanību uz bērnu ar speciālām vajadzībām interešu nodrošināšanu speciālās izglītības iestāžu internātos.
Valsts kontrole ziņojumā ir norādījusi, ka daļai bērnu, kas apgūst speciālās izglītības programmas, internāts ir nepieciešams, jo dzīvesvietās netiek nodrošināta viņu vajadzībām un spējām atbilstoša speciālās izglītības programma. Analizētie dati liecina, ka tikai 1477 jeb 43% no 3415 bērniem, kas 2020./2021.mācību gada sākumā apguva kādu no speciālās izglītības programmām un saņēma internāta pakalpojumu, bija no citas pašvaldības.
Pārējo bērnu dzīvesvieta bija deklarēta tajā pašā pašvaldībā, savukārt, vismaz 47 bērnu, par kuriem revīzijā tika iegūta detalizēta informācija, dzīvošana internātā nebija pamatota ne ar attālumu, ne ar citiem objektīviem apstākļiem, kuru dēļ bērnam ik dienas nav iespējas atgriezties savā dzīvesvietā. Būtisks apstāklis, vērtējot speciālās izglītības iestāžu internātu darbību, ir vēsturiski veidojusies tendence risināt ģimeņu sociālās problēmas, jo minēto izglītības iestāžu internātu pakalpojumi nav tiesiski noregulēti.
IZM laika posmā no šā gada 24.februāra līdz 10.maijam apmeklējot gandrīz pusi no visām speciālās izglītības iestādēm, ir konstatējusi, ka tikai divos no apmeklētajiem speciālās izglītības iestāžu internātiem bērnu, kuri izmanto internāta pakalpojumus, reālais skaits sakrīt ar norādītajiem datiem VIIS. No tā IZM secina, ka speciālās izglītības iestāde, atbilstoši Ministru kabineta noteikumos “Speciālās izglītības iestāžu un vispārējās izglītības iestāžu speciālās izglītības klašu (grupu) finansēšanas kārtība” noteiktajai kārtībai saņem finansējumu par katru izglītojamo, kuru VIIS norādījusi kā internāta pakalpojumu saņēmēju, kaut arī faktiski šis pakalpojums bērnam tiek nodrošināts tikai daļēji, jo tiek izmantots kā bērna uzraudzības pakalpojums, vai tas netiek nodrošināts vispār.
Jau ziņots, ka IZM rosina vēl par desmit skolām samazināt speciālās izglītības iestāžu skaitu, liecina ministrijām un sociālajiem partneriem saskaņošanai nodotais IZM izstrādātais informatīvais ziņojums “Par speciālās izglītības iestāžu tīkla izvērtējumu”.
Sešu gadu laikā speciālās izglītības iestāžu skaits samazinājies no 60 speciālās izglītības iestādēm 2015./2016.mācību gadā līdz 43 speciālās izglītības iestādēm 2021./2022.mācību gadā, teikts ziņoj