Valdība lems par 303 288 eiro pārskaitīšanu pašvaldībām atskurbtuvju finansēšanai
Šodien valdība lems par 303 288 eiro pārskaitīšanu 35 pašvaldībām no līdzekļiem neparedzētiem gadījumiem par atskurbināšanas pakalpojumiem personām, kuras pērn alkohola reibumā atradušās bezpalīdzības stāvoklī, liecina valdības sēdes darba kārtība.
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai (VARAM) katru gadu līdz martam ir jāizvērtē pašvaldību iesniegtie valsts budžeta līdzekļu pieprasījumi par iepriekšējo gadu attiecībā uz faktiskajiem izdevumiem, kas radušies atskurbināšanas pakalpojumu sniegšanā diennakts režīmā. No līdzekļiem neparedzētiem gadījumiem plānots segt pašvaldību izdevumus līdz 15 eiro apmērā par katru atskurbšanas telpā ievietoto personu.
VARAM pieprasījumus saņēma no Alūksnes, Augšdaugavas, Ādažu, Balvu, Bauskas, Cēsu, Daugavpils, Dienvidkurzemes, Dobeles, Gulbenes, Jelgavas novada un pilsētas, Jēkabpils, Jūrmalas, Krāslavas, Ķekavas, Liepājas, Limbažu, Ludzas, Madonas, Mārupes, Ogres, Olaines, Preiļu, Rēzeknes novada un pilsētas, Rīgas, Ropažu, Salaspils, Saulkrastu, Siguldas, Smiltenes, Talsu, Tukuma un Valmieras novada pašvaldībām.
Izmaksas, kas pašvaldībām radušās, realizējot brīvprātīgās iniciatīvas atskurbināšanas pakalpojumu sniegšanā diennakts režīmā personām, kuras alkohola reibumā atrodas bezpalīdzības stāvoklī, ir pašvaldībām neparedzēti izdevumi.
Saskaņā ar Pašvaldību likumu pašvaldībām būs pienākums nodrošināt atskurbināšanas pakalpojumu pieejamību no nākamā gada 1.janvāra.
Plānots, ka Alūksnes novadam piešķirs 1056 eiro, Augšdaugavas novadam – 8970 eiro, Ādažu novadam – 780 eiro, Balvu novadam – 3690 eiro, Bauskas novadam – 2865 eiro, Cēsu novadam – 5865 eiro, Daugavpilij – 47 400 eiro, Dienvidkurzemes novadam – 60 eiro, Dobeles novadam – 2670 eiro, Gulbenes novadam – 2055 eiro, Jelgavas novadam – 585 eiro, Jelgavai – 35 970 eiro, Jēkabpils novadam – 3270 eiro, Jūrmalai – 4995 eiro, Krāslavas novadam – 2010 eiro, Ķekavas novadam – 2760 eiro, Liepājai – 22 995 eiro, Limbažu novadam – 1080 eiro, Ludzas novadam – 3390 eiro, Madonas novadam – 135 eiro, Mārupes novadam- 435 eiro, Ogres novadam – 10 980 eiro, Olaines novadam – 1965 eiro, Preiļu novadam – 4740 eiro, Rēzeknes novadam – 3344 eiro, Rēzeknei – 5546 eiro, Rīgai – 95 312 eiro, Ropažu novadam – 2910 eiro, Salaspils novadam – 1575 eiro, Saulkrastu novadam – 465 eiro, Siguldas novadam – 2205 eiro, Smiltenes novadam – 1425 eiro, Talsu novadam – 2265 eiro, Tukuma novadam – 720 eiro, Valmieras novadam – 16 800 eiro.
Kā vēstīts, ziņojumā “Par aktuālo situāciju atskurbtuvju izveidē” VARAM rosina finansēt atskurbšanas pakalpojumu pašvaldībās no akcīzes nodokļa ieņēmumiem par alkohola tirdzniecību.
Ievērojot, ka nepieciešamība pēc atskurbināšanas pakalpojuma ir saistīta ar alkoholisko dzērienu pieejamību tirdzniecības vietās, VARAM priekšlikums ir daļu no akcīzes nodokļa ienākumiem noteikt kā finansējuma avotu atskurbināšanas pakalpojuma pieejamības nodrošināšanai.
Pēc Valsts ieņēmumu dienesta datiem 2021.gadā akcīzes nodokļa ieņēmumi no alkoholisko dzērienu tirdzniecības bija 249 000 000 eiro. Savukārt valsts pašvaldībām 2021.gadā samaksājusi par atskurbināšanas pakalpojumu – nepilnus 300 000 eiro, rēķinot 15 eiro par vienu klientu.
Tādēļ VARAM ieskatā novirzot 0,12% no akcīzes nodokļa ieņēmumiem par alkoholisko dzērienu un alus tirdzniecību pašvaldībām, tiktu segti pašvaldību izdevumi. Vienlaikus ministrija norāda, ka 2021.gadā faktiskās pašvaldību izmaksas pa šo pakalpojumu ir 860 637 eiro, kas būtu līdzvērtīgi 0,3% no akcīzes nodokļa ieņēmumiem.
VARAM uzskata, ka no 2024.gada 1.janvāra, kad visās pašvaldībās jānodrošina atskurbšanas pakalpojumu pieejamība, būtu jāpārtrauc līdzekļu piešķiršanu pašvaldībām no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”, lai segtu pašvaldību izdevumus līdz 15 eiro apmērā par katru atskurbšanas telpā ievietoto personu
Savukārt daļa no akcīzes nodokļa ieņēmumiem būtu nosakāms kā finansējuma avots atskurbšanas pakalpojuma pieejamības nodrošināšanai.
Saskaņā ar VARAM sniegto informāciju, pērn atskurbšanas pakalpojums netika nodrošināts astoņās pašvaldībās – Ventspils pilsētā un novadā, Kuldīgas, Saldus, Aizkraukles, Līvānu, Varakļānu un Valkas novadā.