Atpakaļ

Latvijas Banka izstrādājusi informatīvu bukletu par kritiskajiem finanšu pakalpojumiem

Latvijas Banka sadarbībā ar partneriem sagatavojusi informatīvu bukletu par kritiskajiem finanšu pakalpojumiem.

Iedzīvotāji aicināti iepazīties ar informāciju par to, kādi finanšu pakalpojumi krīzes situācijā jānodrošina bankām, ko katrs pats var darīt, lai labāk sagatavotos krīzes situācijai, un kas jāņem vērā, lai pasargātu savu naudu.

Latvijas Bankas pārstāvji norāda, ka pēdējā pusotra gada laikā vārdu savienojums “darbības nepārtrauktība” ir nostiprinājies ne tikai ekspertu, bet arī iedzīvotāju diskusijās. Finanšu sektora darbības nepārtrauktības jautājumus Latvijas Banka risina pastāvīgi, pievēršoties arī dažādām sabiedrībai mazāk zināmām problēmām, kas saistītas ar kiberdrošību, skaidrās naudas apriti nepārtrauktā režīmā un maksājumu iespēju izmantošanu arī dažādās krīzes situācijās. Krievijas sāktā kara rezultātā šie jautājumi ieguvuši jaunu svaru un nonākuši arī sabiedrības interešu priekšplānā.

Latvijas Bankas padomes locekle Ilze Posuma norāda, ka krīze parasti iestājas negaidīti, tomēr pēdējie gadi likuši ikvienam apzināties, cik būtiski ir sagatavoties dažādām dzīves situācijām.

“Tām gatavojamies gan kā valsts, gan finanšu sektorā, gan aicinām arī ikvienu iedzīvotāju rūpēties par sevi un saviem tuvākajiem. Būt labi informētam ir ļoti svarīgi, jo krīzes situācijā tieši neziņa rada paniku, kuras ietekmē var gadīties pieņemt nepārdomātus lēmumus, kas rada finansiālus zaudējumus,” pauž Posuma.

Savukārt Aizsardzības ministrijas valsts sekretārs Jānis Garisons norāda, ka Latvijā banku sektors ir spēris būtisku soli, lai veicinātu sabiedrības noturību un rīcību krīžu situācijās.

Latvijas Banka ir veikusi priekšdarbus, lai valsts apdraudējuma vai plaša mēroga ārējas ietekmes situācijā Latvijā tiktu nodrošināta visu kritisko finanšu pakalpojumu sniegšana, tostarp maksājumu veikšana internetbankā vai mobilajā aplikācijā, maksājumu veikšana ar maksājumu karti, tostarp arī tiešsaistē, un skaidrās naudas izņemšana no bankomāta.

Kopumā finanšu pakalpojumus krīzes situācijās iespēju robežās nodrošinās visas bankas Latvijā. Kritiskie finanšu pakalpojumi jānodrošina kredītiestādēm, kurās ir lielākais Latvijas klientu skaits un mājsaimniecību noguldījumu apmērs, – “Swedbank”, “SEB banka”, bankai “Citadele” un “Luminor Bank” Latvijas filiālei.

Ir noteikts, ka Latvijā 99 šo kredītiestāžu bankomāti ir tā sauktie kritiskie bankomāti, kuri apdraudējuma situācijā prioritāri tiek apgādāti ar skaidro naudu. Šo bankomātu atrašanās karte aplūkojama “bank.lv” vietnē.

Ne vien krīzes situācijās, bet arī laikā, kad atbildīgās iestādes informē par kritiskajiem finanšu pakalpojumiem, Latvijas Banka aicina iedzīvotājus būt īpaši kritiskiem pret informāciju un paļauties tikai uz uzticamiem informācijas avotiem, nepakļauties provokācijām un dezinformācijai, kā arī neuzķerties uz krāpnieku viltībām.

Informatīvais buklets “Kas jāzina par naudu un finanšu pakalpojumiem krīzes situācijā” pieejams šeit.

Galerijas