Atpakaļ

Latvijas valdība pēc ilgām sarunām vienojas par ceļa karti “Rail Baltica” projektam; par finansējumu vēl diskutēs

Valdība vienojās par “Rail Baltica” projekta ceļa karti, taču joprojām nav pilnīgi skaidrs finansējums, atzina premjere Evika Siliņa. Ministru kabinets izskatīja Satiksmes ministrijas ziņojumu par projekta tvērumu un plāniem, apstiprinot daļu finansēto no Eiropas infrastruktūras savienošanas instrumenta (EISI) ar 15% valsts līdzfinansējumu. Latvijas prioritāte ir Rīgas integrācija no dienvidu un ziemeļu puses.

Satiksmes ministrs Kaspars Briškens uzsvēra, ka būtiski ir savienot Rīgu, jo lielākā pasažieru plūsma būs starp pilsētas centru un lidostu. Tāpat svarīgi nodrošināt ērtu piekļuvi no kaimiņvalstīm. Projekta izmaksas pieaugušas līdz 26 miljoniem eiro par kilometru, kas pārsniedz sākotnējās aplēses.

Ministri vienojās meklēt alternatīvus finansēšanas modeļus, apsverot Eiropas finansējumu, privāto un publisko partnerību. Satiksmes ministrijā plāno samazināt būvniecības izmaksas, sākot ar viena sliežu ceļa izbūvi. Tiks turpināts darbs pie izmaksu optimizācijas, līdz 30.jūnijam informējot valdību par staciju būvniecības progresu.

Līdz 30.septembrim Satiksmes ministrija iesniegs ilgtermiņa finansēšanas plānu, lai neradītu negatīvu ietekmi uz budžeta deficītu.

Valdība atbalstīja “Rail Baltica” centralizēta pārvaldības modeļa ieviešanu un līdz 1.jūlijam izveidos vadības grupu.

Siliņa uzsvēra, ka valdība lems par finansējumu līdz 30.septembrim. Projekta kopējās izmaksas Baltijā var sasniegt 23,8 miljardus eiro, no kuriem Latvijā – 6,4 miljardus eiro. Dzelzceļa līniju plānots atklāt no 2028. līdz 2030.gadam, savienojot Baltijas valstis ar Eiropu.