Voldemārs, Valdemārs, Valdis
Iesūti
Atpakaļ

No Liepājas ostas Karostas kanāla gultnes vēl jāizņem 100 000 kubikmetru vēsturiski piesārņoto nogulumu

Sanācijas darbu noslēdzošajā fāzē no Liepājas ostas Karostas kanāla gultnes vēl jāizņem 100 000 kubikmetrus (m3) vēsturiski piesārņoto nogulumu, aģentūru LETA informēja Liepājas speciālās ekonomiskās zonas (SEZ) pārvaldes pārstāve Līga Ratniece-Kadeģe.

Laikā no šā gada 1.augusta līdz 31.oktobrim Liepājas SEZ pārvalde īstenoja Norvēģijas finanšu instrumenta 2014.-2021.gada perioda programmas “Klimata pārmaiņu mazināšana, pielāgošanās tām un vide” Divpusējās sadarbības fonda iniciatīvu “Liepājas ostas Karostas kanāla vēsturiski piesārņoto nogulumu deponēšanas vietas attīstības tehniski – ekonomiskā novērtējuma izstrāde”, kas bija loģisks turpinājums līdz šim īstenotajiem sanācijas darbiem.

Ratniece-Kadeģe skaisro, ka, neskatoties uz daudziem Karostas kanāla vides situācijai un sanācijas darbiem veltītajiem pētījumiem un īstenotajiem Karostas kanāla sanācijas darbiem, līdz šim nebija veiktas izpētes par piesārņoto nogulumu deponēšanas vietas tālāku attīstību, tajā skaitā tajā noguldīto piesārņojošo vielu tālākas izplatības ierobežošanu un deponēšanas vietas attīstības alternatīvu izstrādi un apsaimniekošanas scenāriju izvērtēšanu.

Tika izstrādātas Liepājas ostas Karostas kanāla vēsturiski piesārņoto nogulumu deponēšanas vietas attīstības alternatīvas un noteikti perspektīvākie apsaimniekošanas scenāriji, kuru izstrādē Liepājas SEZ pārvalde sadarbojās ar Norvēģijas partneriem – Norvēģijas Ūdens izpētes institūtu (NŪII) un Norvēģijas Ģeotehnikas institūtu (NĢI). Abiem sadarbības partneriem ir ievērojama pieredze ne tikai jūras vides vēsturiskā piesārņojuma sanācijā, bet arī piesārņoto nogulumu noglabāšanas vietu izveidē un to secīgā apsaimniekošanā, norāda Liepājas SEZ pārvaldes pārstāve.

Pamatojoties uz situācijas sākotnējo izpēti, Norvēģijas partneri NĢI un NŪII norāda uz nepieciešamību veikt atlikušo Karostas kanāla gultnes piesārņoto areālu, kurus raksturo augstākā piesārņoto vielu koncentrācija, likvidēšanu. Tā rezultātā sanācijas darbu noslēdzošajā fāzē, izņemot no Karostas kanāla gultnes papildus 100 000 m3 vēsturiski piesārņoto nogulumu, no Karostas kanāla vides tiktu izņemtas līdz 196 tonnām bīstamo ķīmisko vielu.

Izvērtējot potenciālās attīstības alternatīvas, kuru īstenošana nodrošina deponēšanas vietā noguldīto piesārņoto nogulumu siltumnīcefekta gāzu un bīstamo vielu emisiju samazinājumu, vislabāko atdevi uzrāda alternatīvas, kura paredz papildus 60 centimetrus bieza piesārņojošos nogulumus izolējoša slāņa izveidi, īstenošana.

Liepājas ostas Karostas kanāls un tā gultnē atrodošais vēsturiskais piesārņojums ir unikāla Baltijas jūras vidi degradējoša piesārņota vieta ne tikai Latvijas, bet arī visa Baltijas jūras reģiona mērogā.

Liepājas SEZ pārvalde jau kopš 1994.gada īsteno mērķtiecīgas, uz Karostas kanāla vides atveseļošanu vērstas darbības, kuru rezultātā 2015. un 2023.gadā īstenoja vērienīgus Karostas kanāla piesārņojuma sanācijas projektus, izņemot no kanāla vides vairāk nekā 200 000 m3 piesārņoto nogulumu un noguldot tos Liepājas ostas Karostas kanāla vēsturiski piesārņoto nogulumu deponēšanas vietā.

Karostas kanāla vēsturiski piesārņoto nogulumu deponēšanas vieta ir speciāli norobežota Karostas kanāla akvatorijas daļa, kurā tiek nodrošināta droša noguldīto piesārņoto nogulumu uzglabāšana, informē Ratniece-Kadeģe.

Projekts tiek finansēts Norvēģijas finanšu instrumenta 2014.-2021.gada perioda programmā “Klimata pārmaiņu mazināšana, pielāgošanās tām un vide”. Projekta kopējās izmaksas ir 264 500 eiro, no kurām 264 500 eiro ir Norvēģijas finanšu instrumenta finansējums.