“Pasažieru vilciens” cer, ka jaunie elektrovilcieni sāks kursēt līdz gada beigām
Viņš piebilda, ka tiklīdz jaunajiem vilcieniem būs pabeigta sertifikācija un atbilstības pārbaude, varēs sākt to ekspluatāciju.
Grigulis skaidroja, ka šobrīd ceļā uz Latviju ir 17. jaunā vilciena sastāvs, bet, lai Čehijas uzņēmums “Škoda Vagonka” iekļautos termiņos, katru nedēļu uz Latviju būtu jāpiegādā divi jauno vilcienu sastāvi.
Tāpat Grigulis skaidroja, ka vilcienu pārbaudes un testēšana ir ieilgusi, jo ir jāpārbauda visu detaļu atbilstība dzelzceļa infrastruktūrai. Vienlaikus attiecībā uz pirmajiem vilcieniem pagāja vairāki mēneši, kamēr ražotājs saprasta kā tos var salikt kopā Latvijā. Patlaban daļa vilcienu ražošanas un montāžas notiek Latvijā, tostarp “Škoda Vagonka” uz Rīgu ir pārcēlusi arī daudzus darbiniekus.
Viņš arī skaidroja, ka pēc veiktajiem testa braucieniem ir jāsagatavo atbilstības ziņojums, ko nosūta uz “European Railways Agency”, pēc tam šis ziņojums nonāk Valsts dzelzceļa tehniskās uzraudzības inspekcijā, kas izsniedz ekspluatācijas atļauju.
Grigulis piebilda, ka līgumā par jauno elektrovilcienu piegādi tika paspēts nofiksēt izdevīgu vilcienu iegādes cenu, un “Škoda Vagonka” nav prasījusi segt kādas papildu izmaksas, kuras ražotājam rodas.
Tāpat Grigulis informēja, ka pēc katra vagona uzbūvēšanas “Pasažieru vilciens” pārskaita ražotājam avansu 40% apmērā no vilciena cenas.
Viņš arī pauda pārliecību, ka pat pie sliktākā scenārija, kad 23 jaunie vilcieni līdz gada beigām netiek piegādāti, vismaz avansa maksājumus šogad izdosies segt no Eiropas Savienības finansējuma.
Jau ziņots, ka “Pasažieru vilciens” veic aprēķinus līgumsodam par laikā nepiegādātiem jaunajiem “Škoda” elektrovilcieniem.
Līgumā ir paredzēts līgumsods par nodošanas termiņa kavējumu, un līgums paredz līgumsodu 0,05% no vilciena cenas dienā par pirmajām 30 nokavētajām dienām. Ja kavējums ir ilgāks, tad līgumsods paredzēts 0,1% no vilciena cenas dienā. Līgumsods ir ierobežots apmērā – 10% no vilciena cenas jeb 737 800 eiro.
Gala aprēķini par līgumsodu tiks veikti brīdī, kad vilcieni tiks nodoti “Pasažieru vilciena” īpašumā un ņemot vērā nepārvaramās varas apstākļus.
Atbilstoši grafikam 23 no 32 jaunajiem elektrovilcieniem bija jau jābūt piegādātiem, proti, nodotiem ekspluatācijā, taču pagaidām neviens nav piegādāts, lai arī pirmie divi jauno elektrovilcienu vagoni Rīgā tika nogādāti jau pirms nedaudz vairāk kā gada – 2022.gada jūnijā.
“Pasažieru vilciena” pārstāvji iepriekš atzinuši, ka uzņēmums prasīs “Škoda” maksāt līgumsodu par jauno elektrovilcienu savlaicīgu nepiegādāšanu. Maksimālais līgumsods par katra vilciena piegādes kavēšanu ir 10% no vilciena cenas. Tādējādi atbilstoši spēkā esošajam grafikam, pēc Latvijas Televīzijas raidījuma “de facto” ziņotā, “Pasažieru vilcienam” būtu tiesības prasīt “Škoda” maksāt līgumsodu vairāk nekā 16 miljonu eiro apmērā.
Par vilcieniem, ko “Škoda” līdz gada beigām nepagūs piegādāt, Latvija zaudēs Eiropas Savienības līdzfinansējumu.
Visa projekta kopējās izmaksas paredzētas 257,889 miljonu eiro apmērā, tostarp 23 no pavisam 32 jauno elektrovilcienu sastāvu iegāde plānota ar Eiropas Savienības Kohēzijas fonda līdzfinansējumu 114,211 miljonu eiro apmērā. Katrs elektrovilciens sastāv no četriem vagoniem. Viena elektrovilciena garums ir 109 metri. Katrā vilcienā ir sēdvietas 436 pasažieriem un stāvvietas 454 pasažieriem.
Paredzēts, ka ar jaunajiem vilcieniem izpildīs reisus Aizkraukles, Tukuma, Saulkrastu un Jelgavas virzienā.
Tāpat ziņots, ka “Pasažieru vilciena” apgrozījums 2023.gada pirmajā pusgadā bija 23,405 miljoni eiro, kas ir par 10,2% vairāk nekā attiecīgajā periodā 2021.gadā, bet kompānijas peļņa pieauga par 3% – līdz 442 733 eiro.
“Pasažieru vilciens” ir izveidots 2001.gadā, nodalot iekšzemes pasažieru pārvadājumus no “Latvijas dzelzceļa” veiktajām funkcijām. Iepriekš “Pasažieru vilciens” 100% bija “Latvijas dzelzceļa” meitasuzņēmums, taču 2008.gada oktobrī tas tika pārveidots par valsts uzņēmumu.