Atpakaļ

RTU zinātnieki izstrādā jaunu tehnoloģiju ceļu atputekļošanai

Lai novērstu riskus, ko satiksmes dalībniekiem rada ceļu putekļošana sausā laikā, Rīgas Tehniskās universitātes (RTU) zinātnieki pēc AS “Latvijas valsts meži” pasūtījuma izstrādā jaunu atputekļošanas līdzekli uz lignosulfonātu bāzes, informēja RTU.

Latvijā ir vairāk nekā 13 000 kilometru meža autoceļu, no kuriem lielāko daļu sedz grants un šķembas. Grants ceļu seguma nodiluma rezultātā veidojas putekļi, kuru apmēru ietekmē arī satiksmes intensitāte un laikapstākļi.

RTU Būvniecības inženierzinātņu fakultātes Ceļu un tiltu katedras vadošais pētnieks Viktors Haritonovs skaidro, ka grants ceļu atputekļošanā tradicionāli izmanto kalcija hlorīdu, kas naktī saista gaisa mitrumu, neļaujot virskārtai tik ātri izžūt dienas laikā.

Kalcija hlorīdu iegūst no fosilām izejvielām, un ieguves procesā rodas izmeši. Turpretim lignosulfonātu iegūst no lignīna, kas ir koksnes pārstrādes blakusprodukts un ir videi draudzīgs, jo noārdās, neradot kaitējumu, atzīmēja Haritonovs.

Laboratoriskā pētījumā zinātnieki noteica dažādu piegādātāju lignosulfonāta īpašības, atrodot Latvijas apstākļiem optimālu tehnoloģiju. Laboratoriski apstiprināta tās efektivitāte karstos un sausos vasaras periodos – pēc iestrādes meža ceļā atputekļotājs īpašības saglabā vairākus mēnešus, apgalvoja pētnieki.

Process ceļu atputekļošanai īstenots arī realitātē – Plakanciema apkaimē tika atputekļots meža ceļš trīs kilometru garumā. Eksperimentālo ceļu pētnieki sadalījuši 15 posmos, izmantojot dažādas atputekļotāja kombinācijas.

RTU projektu īsteno sadarbībā ar Latvijas Valsts koksnes ķīmijas institūtu, AS “Latvijas autoceļu uzturētājs” un SIA “Ceļu eksperts”.