Benita, Everita, Verita, Emerita
Iesūti
Atpakaļ

Saeima vērtēs kompensācijas komercpārvadātājiem par pasažieriem ar atvieglojumiem

Saeimas deputāti šodien skatīšanai Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijā Satiksmes ministrijas (SM) sagatavotos grozījumus Sabiedriskā transporta pakalpojumu likumā, kas paredz komercmaršrutu pārvadātājiem kompensēt zaudējumus par pasažieru ar braukšanas atvieglojumiem pārvadāšanu.

Likumprojektā noteikts, ka sabiedriskā transporta pakalpojuma sniedzējiem komerciālajos maršrutos uzliek par pienākumu ar atvieglotajiem nosacījumiem pārvadāt pasažierus, kuriem valsts ir noteikusi braukšanas maksas atvieglojumus, kā arī pārvadātājs ir tiesīgs saņemt no valsts izdevumu kompensāciju par šo pasažieru pārvadāšanu.

Paredzēts, ka pārvadātāji no valsts saņems izdevumu kompensāciju apmērā, kas nepārsniedz dotētajā reģionālās nozīmes maršrutu tīklā pārvadātājam radītās izmaksas par šādu pasažieru pārvadāšanu. Braukšanas maksas daļu, kas pārsniedz reģionālās nozīmes tarifu, segs braukšanas maksas atvieglojuma saņēmējs.

Šāds braukšanas maksas līdzmaksājuma ieviešanas modelis reģionālajos pārvadājumos, kuri tiek veikti uz komerciāliem principiem, pārrunāts ar Latvijas cilvēku ar īpašām vajadzībām sadarbības organizāciju “Sustento”. Organizācija atbalsta šāda risinājuma ieviešanu un uzskata par samērīgu, jo mērķgrupas personām ir alternatīva iespēja izmantot dotēto reģionālo maršrutu, norāda ministrijā.

Lai pasažieris zinātu, kāda būs līdzmaksājuma daļa, veicot biļetes iegādi, pārvadātāja biļetes tirdzniecības kanālā būs jānorāda atšifrējums tam, no kā veidojas biļetes cena – attiecīgi, norādot daļu, kuru veido dotētā reģionālās nozīmes maršrutu tīkla tarifs un norādot daļu, kas pasažierim jāpiemaksā. Attiecīgi, ja pārvadātāja cena konkrētajā dienā būs zemāka nekā reģionālās nozīmes maršruta tarifs, pārvadātājam būs jāiekļauj informācija, ka pasažieriem nav jāveic piemaksa.

Kategorijas, kuras ir tiesīgas izmantot braukšanas maksas atvieglojumus reģionālās nozīmes maršrutos gan dotētajā, gan nedotētajā segmentā, ir ietvertas Ministru kabineta noteikumos, tostarp atvieglojumi attiecas uz pirmsskolas vecuma bērniem, bērniem bāreņiem, personām ar I vai II invaliditātes grupu, politiski represētām personām, bērniem ar invaliditāti, daudzbērnu ģimenēm un citiem.

Tādējādi ministrijā uzsver, ka ir nepieciešams precizēt pašreizējos likumā lietotos komerciālā maršruta, dotētā maršruta un sabiedriskā transporta pakalpojumu terminus. Tādējādi tiks nošķirts veids, uz kāda pamata tiek iegūtas tiesības sniegt sabiedriskā transporta pakalpojumus maršruta tīkla maršrutos. Proti, dotētajā segmentā, tiesības sniegt sabiedriskā transporta pakalpojumus tiek iegūtas atbilstoši likumam, parakstot līgumu, bet komerciālajos maršrutos tiesības sniegt sabiedriskā transporta pakalpojumu tiek iegūtas, saņemot maršruta atļauju.

Tāpat grozījumi paredz ieviest aplikāciju un zvanu centru autotransportam pēc pieprasījuma attālākos lauku reģionos.

SM norāda, ka autotransports pēc pieprasījuma plānots kā neregulārs pārvadājums, lai tādējādi risinātu transporta nabadzību, ko varēs izmantot iedzīvotāji. Nepieciešamais finansējums dispečerdienesta un aplikācijas izstrādei prognozēts 300 000 eiro apmērā ar pievienotās vērtības nodokli (PVN).

Autotransportu būs iespējams pieteikt iepriekš no virtuāli izveidota punkta aplikācijā vai ar dispečeru dienesta starpniecību. Paredzēts, ka plānošanas reģioni izveidos un uzturēs dispečeru dienestu, kā arī izstrādās maršrutu plānu. Aplikācijā būs iezīmētas zonas, kurās autotransports pēc pieprasījuma tiek nodrošināts un noteikts laiks, cik iepriekš jāpiesaka brauciens.

Šādā modelī pasažieri tiktu pievesti pie tuvākās reģionālā autobusa vai vilciena pieturas vai uz novada centru pakalpojumu saņemšanai. Šī pasākuma laikā plānots noteikt fiksētu brauciena maksu neatkarīgi no nobrauktā attāluma (zonu princips), kuru pilnībā vai daļēji pašvaldība kompensētu trūcīgām personām.

Plānots, ka pasākumu administrē un nodrošina attiecīgais plānošanas reģions sadarbībā ar vietējām pašvaldībām.

Vienlaikus ar likumprojektu plānots novērst spēkā esošās normas ierobežojošās tiesības, paredzot, ja sabiedriskā transporta pakalpojumiem valsts vai pašvaldība papildus līgumos noteiktajam nosaka prasības, kuru ieviešana tam rada papildu izdevumus, pārvadātājam ir tiesības prasīt no valsts vai pašvaldības šo izdevumu kompensēšanu, pārliecinoties par izmaksu pamatotību.

Tāpat arī tiks precizēta kārtība, kādā nosaka, aprēķina un pārvadātājam no valsts budžeta kompensē papildu izdevumus, ko noteikusi valsts vai pašvaldība, kā arī paredzēts izstrādāt jaunu kārtību, kādā aprēķina un pārvadātājam no valsts budžeta kompensē izdevumus saistībā ar personu ar braukšanas maksas atvieglojumiem pārvadāšanu.