Atpakaļ

Saeimas komisija otrajam lasījumam virza grozījumus par iespēju EDS lietotājiem VID lēmumus saņemt arī e-adresē

Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija trešdien nolēma otrajam lasījuma virzīt grozījumus likumā par Par nodokļiem un nodevām, kas paredz, ka Valsts ieņēmumu dienesta (VID) Elektroniskās deklarēšanas sistēmas (EDS) lietotājam būs tiesības saņemt VID administratīvos aktus, citus lēmumus, dokumentus un informāciju nodokļu maksātāja e-adresē.

Vienlaikus grozījumi paredz iespēju lietotājam atteikties no administratīvo aktu un citu lēmumu, dokumentu un informācijas saņemšanas e-adresē vai informatīvā paziņojuma saņemšanas nodokļu maksātāja norādītajā elektroniskā pasta adresē par dokumenta un informācijas saņemšanu EDS.

Likumprojekts nemaina esošo kārtību, kas paredz to, ka EDS lietotājam arī turpmāk VID administratīvos aktus, citus lēmumus, dokumentus un informāciju paziņos EDS.

Likumprojekts paredz, ka tie EDS lietotāji, kuri vienlaikus ir arī e-adreses lietotāji, pēc noklusējuma saņems dokumentu un informāciju abos saziņas kanālos – EDS un e-adresē.

Tehniskais risinājums paredz, ka dokumentu un informāciju uz nodokļu maksātāja e-adreses kontu nosūta nekavējoties, uzreiz pēc dokumenta un informācijas izvietošanas EDS, ja nodokļu maksātājam ir aktivizēts e-adreses konts un nodokļu maksātājs EDS nav atspējojis dokumenta un informācijas nosūtīšanu uz e-adreses kontu.

VID, attīstot EDS funkcionalitāti izstrādās un ieviesīs klientiem ērti lietojamu dokumentu un informācijas klasifikatoru, kurā atbilstoši izstrādātajām kategorijām EDS lietotājiem tiks nodrošināta iespēja izvēlēties risinājumā aprakstīto paziņošanas kārtību katrai dokumentu un informācijas kategorijai atsevišķi.

VID administratīvo aktu (arī nelabvēlīgu administratīvo aktu), citu lēmumu, dokumentu un informācijas paziņošanas procesam tiks nodrošināta auditācija, izslēdzot strīdu rašanās iespēju par neatbilstošu paziņošanu. Risinājums netiks attiecināts uz citos procesos, piemēram, administratīvā pārkāpuma procesā sagatavoto dokumentu paziņošanu, jo tie tiks paziņoti konkrēto procesu regulējošajos normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.

Tāpat grozījumi likumā paredz, ka VID portālā atvērto datu veidā tiks publicēti komersantu reizi ceturksnī līdz ceturksnim sekojošā mēneša 15.datumam samaksātā VID administrēto nodokļu (nodevu) apmēra kopsumma, samazinot to par nodokļu summu, kas atmaksāta no budžeta, atsevišķi norādot valsts budžetā samaksāto un no valsts budžeta atmaksāto pievienotās vērtības nodokļa summu, iedzīvotāju ienākuma nodokļa kopsummu un valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu kopsummu, kā arī vidējo nodarbināto personu skaitu.

Tāpat tiks publicēta pievienotās vērtības nodokļa (PVN) maksātāju reģistra informācija par juridiskām personām, PVN grupas dalībnieki, PVN grupu samaksātais PVN, sabiedriskā labuma organizāciju reģistra informācija.

VID portālā tiks publicēti arī darba devēji, kuru darbinieku vidējais mēneša atalgojums ir valstī noteiktās minimālās mēneša darba algas apmērā vai mazāks.

Tiks publicētas arī VID reģistrētās nerezidentu (ārvalsts komersantu) pastāvīgās pārstāvniecības Latvijā, kas saskaņā ar likumu “Par nodokļiem un nodevām” visu nodokļu likumu piemērošanai uzskatāmas par atsevišķiem iekšzemes nodokļu maksātājiem, kā arī lēmumi par saimnieciskās darbības apturēšanu.

Likumprojekta izstrādē tika secināts, ka VID risinājuma likuma noteiktās informācijas publicēšanai tehniskai izstrādei un ieviešanai nepieciešams apmēram trīs līdz četri mēneši pēc likuma stāšanās spēkā, tāpēc paredzēts, ka likumprojekts šajā daļā stājas spēkā 2025.gada 1.jūlijā.