Atpakaļ

“Shein” atzīst bērnu darbaspēka izmantošanu divos piegādes ķēdes uzņēmumos

Ķīnas ātrās modes kompānija “Shein” pērn atklājusi divus gadījumus, kad piegādātāji izmantojuši bērnu darbaspēku, paziņoja uzņēmums.

“Shein”, kas apsver akciju kotēšanu biržā, savā ziņojumā par ilgtspēju 2023.gadā informēja, ka, atklājot bērnu darbaspēka izmantošanu, uz laiku apturēja pasūtījumus no iesaistītajiem piegādātājiem un neatsāka sadarbību, kamēr tie nebija atrisinājuši problēmu.

Kompānija ir kritizēta par darba apstākļiem tās piegādes ķēdes ražotnēs.

“Abi gadījumi ātri tika atrisināti,” apgalvots “Shein” ziņojumā, norādot, ka ir lauzti darba līgumi ar nepilngadīgajiem, izmaksāta ieturētā alga, veiktas medicīniskas pārbaudes un nodrošināta nogādāšana vecākiem vai aizbildņiem.

“Pēc pienācīgas sanācijas līgumražotājiem tika atļauts atsākt darbību,” apliecināja “Shein”, norādot, ka abi bērnu darba izmantošanas gadījumi atklāti 2023.gada pirmajos deviņos mēnešos, bet pagājušajā gada pēdējā ceturksnī tādi gadījumi netika atklāti.

Kompānija paziņoja, ka ir padarījusi stingrāku piegādātāju politiku. Jaunie noteikumi paredz tūlītēju līguma laušanu, ja tiek atklāta bērnu darbaspēka vai piespiedu darba izmantošana.

Lielbritānijas sabiedriskās raidorganizācijas BBC rīcībā esošā informācija liecina, ka “Shein” šogad ir iesniegusi sākotnējos dokumentus, lai kompānijas akcijas kotētu Londonas biržā.

Jūnijā viens no ASV republikāņu līderiem un Senāta Izlūkošanas komitejas priekšsēdētājs Marko Rubio, kurš ir bijušā prezidenta Donalda Trampa sabiedrotais, brīdināja toreizējo Lielbritānijas finanšu ministru Džeremiju Hantu par “lielām ētiskām problēmām” saistībā ar “Shein” un kompānijas “ciešajām saitēm ar Ķīnas Tautas Republiku”. Rubio vēstulē uzsvērts, ka “Shein” panākumi kaldināti ar bērnu darbu, verdzību un tirdzniecības manipulācijām.

Komentējot Rubio brīdinājumu, “Shein” uzsvēra, ka kompānijā ir “nulles iecietības politika pret piespiedu darbu un tā ievēro cilvēktiesības”. Taču neilgi pirms šī paziņojuma Šveices aktīvistu grupa “Public Eye” publicēja ziņojumu, ka daudzās “Shein” piegādes ķēdes kompānijās pārmērīgas virsstundas ir ļoti izplatītas.

2008.gadā Ķīnā dibinātā un Singapūrā bāzētā “Shein” ātri iekaroja savu vietu globālajā ātrās modes tirgū, pārdodot savus produktus tikai internetā un uzrunājot gados jaunos klientus ar sociālo mediju palīdzību.

Laikraksts “Financial Times” (FT) martā vēstīja, ka “Shein” 2023.gadā tiešsaistē pārdevis preces 45 miljardu ASV dolāru (40,4 miljardi eiro) vērtībā un uzņēmuma peļņa pārsniegusi divus miljardus dolāru. Kā liecina FT rīcībā nonākuši dokumenti, 2022. un 2021.gadā “Shein” peļņa bija attiecīgi 700 miljoni un 1,1 miljards dolāru.

Lai gan “Shein” galvenais birojs ir Singapūrā un visu apgrozījumu tā gūst ārpus Ķīnas, kompānija ir dibināta un joprojām strādā no Ķīnas, tādēļ akciju kotēšanai ir nepieciešams Ķīnas varasiestāžu atbalsts.

Novembrī “Shein” iesniedza konfidenciālus dokumentus, lai veiktu sākotnējo publisko piedāvājumu ASV, taču ASV varasiestādes nav bijušas atsaucīgas, tādēļ uzņēmums vērsies Londonas biržā, vēsta FT.