Mākslīgais intelekts biznesā – papildinājums, nevis darbinieka aizstājējs
Mākslīgā intelekta (AI) popularitāte biznesa vidē turpina pieaugt, īpaši pēc nesenās iepazīšanās ar universālo tērzēšanas modeli “ChatGPT”. Lai arī mākslīgais intelekts var palīdzēt uzņēmumiem optimizēt to darbību un uzlabot klientu pieredzi, tā integrācijai jāpieiet ar piesardzību. Digitālo tehnoloģiju uzņēmums “TRY Dig Latvia” iesaka rūpīgi izvērtēt gan tā iespējas, gan ierobežojumus, lai nodrošinātu to efektīvu un uzņēmuma mērķiem atbilstošu izmantošanu.
Viena no biežāk pieļautajām kļūdām uzņēmumu vidū ir domāt par mākslīgā intelekta rīkiem kā par darbinieku aizstājējiem. Lai arī dažādi digitālie risinājumi kalpo kā milzu atbalsts biznesa attīstībai, jo tie spēj ātri tikt galā ar dažādas sarežģītības uzdevumiem, ir svarīgi atcerēties, ka mākslīgais intelekts var veicināt darba efektivitāti, bet ne aizstāt cilvēku.
Otra lieta – jau minētais “ChatGPT” sniedz tā lietotājiem atbildes uz teju visiem jautājumiem, taču daudzas no tām ir pārsteidzoši kļūdainas. “TRY Dig Latvia” programmētājs Miķelis Apinis skaidro: “Mākslīgā intelekta sistēmas tiek apmācītas ar plašu datu klāstu, un to zināšanas tiek balstītas datos, kas tam bija pieejami pēdējo apmācību laikā. Tāpēc daudziem rīkiem var trūkt aktuālākās informācijas, īpaši – par nišas tēmām, kā dēļ ieteicams faktu pārbaudi tomēr veikt pašiem.”
Un treškārt, ir svarīgi apzināties, ka mākslīgā intelekta modeļi ne vienmēr būs objektīvi. Visbiežāk tie tiek trenēti uz fiksētu datu apjomu, un līdz ar to – sniegtās atbildes kādās specializētās tēmās var būt aizspriedumainas. Tāpat tām ir ierobežota latviešu valodas uztvere, kas var neuztvert nianses un dažreiz pat kontekstu, taču tas, visticamāk, ir tikai laika jautājums.
Mākslīgā intelekta priekšrocības biznesa attīstībā
Neskatoties uz potenciāliem izaicinājumiem, uzņēmumiem, gudri izmantojot mākslīgā intelekta risinājumus, ir iespēja daudz iegūt. Tie var palīdzēt samazināt gan ieguldītā darba, gan finanšu resursus, lai koncentrētos uz citiem biznesam nozīmīgiem uzdevumiem.
Piemēram, tie var palīdzēt ģenerēt kvalitatīvus produktu aprakstus un nosaukumus, norādot vēlamos atslēgas vārdus, kā arī valodas stilu un toni. Tādējādi tiks izveidots teksta melnraksts tālākai rediģēšanai, lai nodrošinātu pilnīgu atbilstību konkrētajam produktam. Savukārt, ja piedāvāto preču klāsts interneta veikalā ir ļoti plašs, šie tērzēšanas modeļi var palīdzēt ģenerēt personalizētus ieteikumus klientam, balstoties uz viņa meklēšanas un preču iegādes vēsturi, tādējādi ietaupot laiku. Šādi var personalizēt gan produktu lapas, gan e-pasta kampaņas. Lai arī ne vienmēr mākslīgā intelekta rīki iedos tieši tādu rezultātu, kā gaidīts, vismaz nebūs jāsāk no baltas lapas.
“Vislielākā mākslīgā intelekta jauda slēpjas tā potenciālā. Domāju, ka 2023.gads būs ļoti interesants tehnoloģiju jomā, jo noteikti redzēsim dažādus radošus risinājumus, kas izmanto “ChatGPT” un līdzīgas tehnoloģijas. Tomēr aicinu kārtīgi izprast gan šo modeļu spējas, gan ierobežojumus, izmantojot mākslīgo intelektu kā palīdzīgu roku, nevis cilvēkresursu aizstājēju,” piebilst M. Apinis.