Atpakaļ

Pētījums: 55% Latvijas iedzīvotāju savas spējas apgūt jaunas mediju platformas vērtē pozitīvi

Vairākums jeb 55% Latvijas iedzīvotāju savas spējas apgūt un patērēt jaunas mediju un komunikācijas platformas, tehnoloģijas un rīkus vērtē pozitīvi, liecina Nacionālās elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomes (NEPLP) pasūtītais pētījums “Latvijas iedzīvotāju prasmes un ieradumi lietot tehnoloģijas mediju pakalpojumu saņemšanai”.

Savukārt 20% šīs prasmes raksturoja kā labas, 35% – kā drīzāk labas. Kritiski savu spēju apgūt un patērēt jaunās mediju un komunikācijas tehnoloģijas vērtēja 40% aptaujas dalībnieku, 16% tās raksturoja kā sliktas, bet 24% – kā drīzāk sliktas.

Pētījuma rezultātu analīze respondentu grupās, kas izveidotas pēc dažādām sociāli demogrāfiskajām pazīmēm, norāda uz tendenci – jo gados jaunāki, ar augstāku izglītības līmeni, finansiāli nodrošinātāki ir respondenti, kā arī jo urbanizētāka ir apdzīvotā vieta, jo lielāks ir to aptaujas dalībnieku īpatsvars, kuri savas spējas apgūt un patērēt jaunas mediju un komunikācijas platformas, tehnoloģijas un rīkus vērtēja kā labas.

Lai mācītos par jaunām tehnoloģijām, rīkiem 53% Latvijas iedzīvotāju izmanto draugu, paziņu, radinieku padomus, savukārt 48% tās apgūst pašmācības ceļā.

NEPLP norāda, ka rezultātu analīze atklāj tradicionālās tendences – jo gados jaunāki, ar augstāku izglītības līmeni, finansiāli nodrošinātāki ir respondenti, kā arī jo urbanizētāka ir apdzīvotā vieta, jo lielāks ir to aptaujāto skaits, kuri jaunas mediju un komunikācijas platformas, tehnoloģijas un rīkus apgūst pašmācības ceļā.

Savukārt “YouTube” vai citas video pamācības jaunu mediju un komunikācijas tehnoloģiju apguvē izmanto 41% aptaujas dalībnieku. Līdzīgi kā iepriekš, arī šeit vērojama tendence, ka “YouTube” vai citas video pamācības biežāk izmanto gados jaunākie, finansiāli nodrošinātākie respondenti, cilvēki ar augstāko izglītību un Rīgas iedzīvotāji.

Profesionālu palīdzību vai konsultācijas jaunu tehnoloģiju apguvē izmanto 19% aptaujas dalībnieku, visbiežāk tie ir finansiāli nodrošinātākie respondenti un iedzīvotāji ar augstāko izglītību.

Savukārt tiešsaistes kursus, seminārus, lekcijas, lai mācītos par jaunām tehnoloģijām un rīkiem, izmanto 19% Latvijas iedzīvotāju. Visbiežāk, proti, 30-40% gadījumu tie ir finansiāli nodrošinātākie respondenti, cilvēki ar augstāko izglītību, jaunieši un Rīgas iedzīvotāji.

Pētījumā tika aptaujāti 1548 Latvijas pastāvīgie iedzīvotāji vecumā no 15 gadiem. Sabiedrības aptauja norisinājās no 2024.gada oktobrim līdz novembrim. Pētījumu veica SIA “Latvijas fakti”.