Atpakaļ

Pētījums: Par elektronisko mediju algoritmiem dzirdējuši 62% Latvijas iedzīvotāju

Vairākums jeb 62% iedzīvotāju ir dzirdējuši par elektronisko mediju algoritmiem, kas, balstoties lietotāja uzvedības vēsturē, nosaka, kādu saturu tie vēlāk redz, liecina Nacionālās elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomes pasūtītā pētījuma rezultāti.

Šis rādītājs ir par 15% augstāks nekā 2023.gada aptaujā, norādīts pētījumā.

Jauniešu vidū šādu respondentu īpatsvars bijis lielāks – 77%, kas ir par 14% vairāk nekā 2023.gada aptaujā. Savukārt cittautiešu vidū tas bija mazāks – šajā grupā par šiem algoritmiem dzirdējis 51% aptaujāto, kas ir par 7% vairāk nekā pirms gada.

Visbiežāk par elektronisko mediju algoritmiem dzirdējuši respondenti vecumā no 35 līdz 44 gadiem, ar augstāku izglītības un ienākumu līmeni.

Kā rāda pētījums, attieksme pret internetā, sociālajos medijos izmantotajiem algoritmiem sabiedrībā mainās kritiskā virzienā. Ja 2022.gada un 2023.gada pētījumos, šie algoritmi biežāk tika vērtēti pozitīvi nekā negatīvi, tad šogad vērojama pretēja aina. Pērn aptaujā sociālo mediju algoritmus kā noderīgus vērtēja 38% respondentu, bet 2023.gadā – 54%. Savukārt noraidošu pozīciju pērn pārstāvēja jau 43% aptaujāto, kamēr 2023.gada aptaujā – 38% respondentu.

Kā norāda NEPLP, iegūtie rezultāti atklāj tendences – jo gados jaunāki, ar augstāku izglītības līmeni, finansiāli nodrošinātāki ir respondenti, kā arī jo urbanizētāka ir apdzīvotā vieta, jo lielāks ir to aptaujas dalībnieku īpatsvars, kuri pozitīvi novērtē pielietotos algoritms.

Salīdzinoši pozitīvākā attieksme pret patērētāju algoritmiem internetā vērojama 16 līdz 30 gadus vecu jauniešu mērķa grupā. Vairākums jeb 61% tos raksturoja kā noderīgus lietotājiem. Pirms gada tā uzskatīja 60% jauniešu.

Divas trešdaļas jeb 66% aptaujāto Latvijas iedzīvotāju, kas ir par 4% vairāk nekā pirms gada, pauda negatīvu attieksmi pret personalizētas reklāmas raidīšanu TV kanālos. Savukārt to pozitīvi novērtēja 24% aptaujāto, kas ir par 1% mazāk nekā pirms gada.

Salīdzinoši pozitīvāku attieksmi pret personalizētām reklāmām pauda 16 līdz 30 gadus veci aptaujātie, kur šādu reklāmu raidīšanu atbalsta 43% aptaujāto. Tas ir par 4% vairāk nekā gadu iepriekš.

Pētījumu par Latvijas iedzīvotāju mediju satura lietošanas paradumiem veica SIA “Latvijas Fakti”, no 2024.gada septembra līdz novembrim aptaujājot 1522 Latvijas pastāvīgos iedzīvotājus vecumā no 16 gadiem

Rakstīt komentāru

Lai atstātu komentāru, nepieciešams autorizēties
Komentāru nav.