Marija, Marika, Marina
Iesūti
Atpakaļ

“Virši-A”: Transporta enerģijas likuma virzība ir stratēģiski nozīmīgs solis uzņēmējdarbības attīstībai

Transporta enerģijas likuma virzība ir stratēģiski nozīmīgs solis Latvijas uzņēmējdarbības vides attīstībai, klimata mērķu sasniegšanai un valsts enerģētiskajai neatkarībai.

Kompānijā norāda, ka minētais likums ir instruments, kas ļaus uzņēmējiem aktīvi piedalīties transporta sektora dekarbonizācijā, veicinot vietējo ilgtspējīgo resursu izmantošanu un nodrošinot jaunas attīstības iespējas.

“Virši-A” pārstāvji skaidro, ka Transporta enerģijas likums ir būtisks Atjaunojamās Energoresursu direktīvas prasību ieviešanai Latvijā. Tas nosaka 16% siltumnīcefekta gāzu intensitātes samazinājuma mērķi līdz desmitgades beigām un piedāvā skaidru regulējumu, kā šo mērķi sasniegt. Latvijai, kurā Atjaunojamās Energoresursu direktīvas prasības līdz šim nebija pilnībā ieviestas, Transporta enerģijas likums ir ne tikai juridisks pienākums, bet arī iespēja nodrošināt normatīvo vidi, kas atbalsta ilgtspējīgu degvielu izmantošanu transportā.

Pēc “Virši-A” pārstāvju minētā, Transporta enerģijas likums radīs prognozējamu, caurskatāmu un uzņēmējdarbībai labvēlīgu vidi, kurā būs skaidri definēti pienākumi degvielas tirgotājiem, ilgtspējas kritēriji un sistēma atjaunojamās izcelsmes apliecinājumu uzskaitei.

Tāpat “Virši-A” pārstāvji norāda, ka viens no likuma nozīmīgākajiem aspektiem ir skaidra juridiskā ietvara izveide biometāna izmantošanai transportā. Latvijai ir būtisks potenciāls šajā jomā – no kūtsmēsliem, pārtikas pārpalikumiem un notekūdeņu dūņām ražots biometāns ļauj vienlaikus mazināt emisijas un risināt atkritumu apsaimniekošanas problēmas.

Kompānijā piebilst, ka biometāns ir viens no videi draudzīgākajiem biodegvielu veidiem.

“Virši-A” pārstāvji arī atzīmē, ka Latvijā ir pieejamas 10 publiskās saspiestās dabasgāzes (CNG) “Virši-A” uzpildes stacijas, un to skaits pieaug.

Transporta enerģijas likuma grozījumi dos priekšrocības uzņēmējiem, norāda kompānijā, piebilstot, ka, pirmkārt, likums paredz, ka degvielas tirgotājiem būs iespēja izvēlēties, kā visefektīvāk sasniegt biodegvielu mērķus – tas ļaus uzņēmējiem optimizēt izmaksas un risinājumus pēc saviem resursiem un stratēģijas. Otrkārt, Transporta enerģijas likums veicinās vietējo uzņēmumu konkurētspēju, ļaujot tiem kā izejvielu avotus biometāna ražošanai izmantot lauksaimniecības un atkritumu sektorus, bet, treškārt, biometāna juridiska atzīšana transportā veicinās valsts atbalsta mehānismu attīstību atbilstoši Eiropas Savienības politikai, nodrošinot uzņēmējiem prognozējamu vidi investīcijām.

Latvijas Biogāzes asociācijas valdes locekle un “Virši-A” ilgtspējas projektu vadītāja Kristīne Veģere skaidro, ka Transporta enerģijas likums ir rīks, kas ļauj Latvijas uzņēmumiem izmantot vietējos resursus ar augstu pievienoto vērtību, samazinot atkarību no importa un vienlaikus veidojot tīrāku nākotni.

“Virši-A” pārstāvji norāda, ka likums ļaus mazināt atkarību no šobrīd plaši pieejamajām bio degvielām, kuru izcelsme nereti ir saistīta ar ilgtspējas riskiem, piemēram, mežu izciršanu vai sertifikācijas pārkāpumiem. Tā vietā Latvijai paveras iespēja balstīties uz pārskatāmiem, vietējiem resursiem, kas atbilst augstiem ilgtspējas standartiem, piemēram, ISCC.

Saeima ceturtdien otrajā lasījumā skatīs Klimata un enerģētikas ministrijas (KEM) sagatavoto Transporta enerģijas likumprojektu, kura mērķis ir nodrošināt iespēju ražot degvielu Latvijā.

Jau vēstīts, ka “Virši-A” koncerna apgrozījums pagājušajā gadā bija 380,578 miljoni eiro, kas ir par 10,7% vairāk nekā 2023.gadā, bet koncerna peļņa samazinājās par 8,4% – līdz 4,671 miljonam eiro. Vienlaikus “Virši” mātesuzņēmums pērn strādājis ar 353,479 miljonu eiro apgrozījumu un 6,125 miljonu eiro peļņu.

“Virši-A” koncernā ietilpst mātessabiedrība “Virši-A”, SIA “Virši loģistika”, SIA “Virši Renergy”, “Virši Lietuva”.

Uzņēmuma lielākie akcionāri, pēc kompānijas publiskotās informācijas, ir Riekstiņš (20,99%), Rušmanis (20,84%), Ruta Plūme (20,81%), Priedītis (12,79%) un Zuzulis (12,79%). Kompānijas akcijas ir iekļautas biržas “Nasdaq Riga” alternatīvajā tirgū “First North”.