Atpakaļ

Liepājas ostas uzņēmēji 2022. gadā strādā ar stabilu kravu apgrozījumu

2022. gada maijā Liepājas ostā pārkrautas 608 130,80 tonnas dažādu kravu, kas ir līdzvērtīgi iepriekšējiem mēnešiem un kravu apgrozījumam maijā gadu iepriekš.

Šā gada piecos mēnešos Liepājas ostā pārkrautas 3,26 milj. tonnu, kas ir par 16,2 % vairāk nekā 2021. gadā. Kā skaidro Liepājas ostas stividoru asociācija, tad tas ir tikai un vienīgi rūpīgs ikdienas darbs ar kravu īpašniekiem, Liepājas SEZ pārvaldi un spēja elastīgi pielāgoties esošajiem apstākļiem.

Arī šā gada maijā lielākā kravu grupa Liepājas ostā bija beramkravas (369,7 tūkst. t) – 60,8 %, kam sekoja ģenerālkravas (208,6 tūkst. t) – 34,3 %, bet lejamkravas (29,8 tūkst. t) veidoja 4,9 %. Šā gada maijā apkalpoti 134 kuģi, bet iebraukuši un izbraukuši 6024 pasažieri.

Lielākais pieaugums šā gada piecos mēnešos ir ģenerālkravu grupā – 28 %. Līdz ar Stena Line prāmja līnijas Liepāja –Travemunde(Vācija) stabilu darbību un lielāku prāmju kursēšanu, turpina pieaugt RO-RO kravu plūsma. Šā gada piecos mēnešos pieaugums 35 %, bet šā gada maijā 21,3%.

Prāmju pārvadājumi iemanto arvien lielāku popularitāti, un visai bieži uzņēmēji izvēlas nevis vairāku dienu ilgo sauszemes ceļu caur Poliju, bet gan Liepājas ostas nodrošināto prāmju satiksmi. Lai gan pret Krieviju un Baltkrieviju ieviesto sankciju dēļ ir kravas, kas šeit vairs nenonāk, prāmjus Liepājā apkalpojošā kompānija “Terrabalt” atzīst, ka kopējo kravu apjomu tas nav ietekmējis. LSEZ SIA “Terrabalt” valdes priekšsēdētājs Āris Ozoliņš uzsver, ka šajā sektorā, kur ir Krievija, Baltkrievija, ir kritums, bet ir vietā citas kravas, tā kā šobrīd aktivitātes pietiekami lielas. “Mums ir daudz vietējo kravu, ir kompānija, kam ir vietējie kokmateriāli un nepieciešams tos eksportēt. No mašīnām pārkraujam, aizvedam ar prāmi uz Vāciju. Apjoms dažu gadu laikā ir trīskāršojies, jo mēs piesaistām arī citas kravas.”

LSEZ SIA “Terrabalt” arī atzīst, ka sasniegtais rezultāts ir pārdomāta sadarbība starp uzņēmējiem un Liepājas SEZ pārvaldi. Kā norāda Liepājas SEZ pārvaldnieka p.i. Uldis Hmieļevskis, prāmja līnijas savienojums ar Centrāleiropu ir nozīmīgs un svarīgs Liepājas un reģiona ražotājiem, kuri var savu saražoto produkciju nogādāt Eiropā, kā arī no Eiropas saņemt preces Baltijas tirgum.

Ne mazāk svarīga ir konteinerfīderlīnija Liepāja – Gdaņska(Polija), kas stabili strādā un nodrošina Liepājā un reģionā saražotās produkcijas konteinerizāciju un loģistiku. Kontenerfīderlīniju apkalpo LSEZ SIA “Ekers Stividors LP”. Konteinerlīnija šogad nodrošinājusi kravu apgrozījumu 48 678, 86 tonnas.

Šā gada piecos mēnešos Liepājas ostā beramkravu grupā lielāko daļu veidoja labība un labības produkti 1 363,1 tūkst. tonnu jeb 42 % no visām kravām, kam seko celtniecības materiāli 294,0 tūkst. tonnu jeb 9 % no visām kravām. Ģeopolitiskā situācija vairāk ietekmējusi lejamkravas, kuru īpatsvars samazinājies līdz 5%.