


Mazumtirgotāji un pārtikas ražotāji izskatīs iespējas izmantot ES atbalstu vietējo produktu reklamēšanai



Mazumtirgotāji un pārtikas ražotāji izskatīs iespējas izmantot Eiropas Savienības (ES) piedāvātās atbalsta programmas vietējo produktu reklamēšanai, stāstīja Latvijas Piensaimnieku centrālās savienības valdes priekšsēdētājs un Lauksaimniecības organizāciju sadarbības padomes (LOSP) valdes loceklis Jānis Šolks, komentējot pirmdien mazumtirgotāju un pārtikas ražotāju organizāciju tikšanās laikā izrunāto.
Viņš akcentēja, ka, izmantojot ES atbalsta programmu finansējumu, mazumtirgotāji un pārtikas ražotāji varēs ar reklāmu par mazākām izmaksām ieinteresēt patērētājus iegādāties Latvijā ražoto produkciju un padarīt pircējus lojālākus vietējai produkcijai. Šāda projekta izstrādē 70% veidotu Eiropas Komisijas (EK) finansējums, bet 30% būs jāiegulda projekta dalībniekiem.
Šolks arī minēja, ka patlaban ražotāju un mazumtirgotāju sadarbībai lielas problēmas sagādā loģistika un cenu piedāvājums. Piemēram, vietējiem piena ražotājiem nav izdevīgi produkciju piegādāt mazos apmēros, tāpēc tiek uzlikti nosacījumi, ka minimālajam pasūtījumam, produkciju iegādājoties, jābūt vismaz 50 eiro apmērā.
Viņš akcentēja, ka šī prasība mazajiem mazumtirgotājiem ir apgrūtinājums un rada risku, ka tik lielu apmēru iepirktās produkcijas nebūs iespējams iztirgot. Savukārt Lietuvas un Igaunijas ražotāji ir konkurētspējīgāki un lielāki, piedāvājot arī daudz mazākus produkcijas apmērus.
Tikšanās laikā iesaistītās puses iezīmēja dažādas loģistikas problēmas, un Šolka ieskatā, savstarpēji sadarbojoties, tās var mēģināt saprātīgi risināt.
Tāpat LOSP valdes loceklis uzsvēra, ka ražotāju intereses paredz vietējo produktu īpatsvara palielināšanu, piebilstot, ka Latvijas ražotāji ir spējīgi saražot lielākus apmērus produkcijas, ja tiktu samazināts ārzemju produkcijas īpatsvars veikalos, kā rezultātā pie lielākiem iepirkumu apmēriem būtu iespējams nodrošināt arī zemāku un konkurētspējīgāku cenu.
Šolks pozitīvi vērtēja, ka sanāksmē iesaistītie tirgotāji izrādīja vēlmi sadarboties, lai palielinātu Latvijas produktu īpatsvaru veikalos, piebilstot, ka šobrīd komunikācijā ar mazumtirgotājiem redzamas pozitīvas tendences, salīdzinot ar komunikāciju pirms pieciem gadiem. Tomēr būtiski risinājumi joprojām nav atrasti.
Latvijas Tirgotāju asociācijas (LTA) prezidents Henriks Danusevičs aģentūrai LETA sacīja, ka vajadzētu veidot mārketinga programmas, kurās iekļauti tikai nacionālie tirgotāji, kam nepieciešams paplašināt tirgvedības programmas. Viņaprāt, ir jāvērtē iespējas izmantot ES līdzekļus, lai nodrošinātu Latvijas produktu reklāmu.
Danusevičs uzsvēra, ka Latvijas produktu reklamēšanai ir nepieciešams papildu finansējums, jo tirdzniecības izmaksas būtiski pieaug.
Vienlaikus Danusevičs akcentēja, ka viens no risinājumiem, kā atvieglot tirgotāja darbu, būtu veikalos izcelt tikai Latvijas preci.
“Ir variants, ka tirgotāji paraksta memorandu, ka tie iezīmē Latvijas preci pie cenu zīmes un tad parlaments atceļ likumu, kas nosaka obligātu prasību visu ražotāju valstu norādes iekļaut cenu zīmēs,” sacīja Danusevičs, norādot, ka šāds risinājums mazinātu tirgotāju administratīvo slogu, kā arī veicinātu Latvijas preču iegādi.
Danusevičs arī sacīja, ka šobrīd Igaunija un Lietuva ir daudz patriotiskākas savas valsts ražojumu izcelšanā. Savukārt, lai stiprinātu Latvijas patriotismu, būtu svarīgi izcelt Latvijas preci, nevis norādīt visas valstis.
Tāpat Danusevičs sacīja, ka tikšanās laikā pārrunāts arī tas, ka ir jāatrisina pieaugošās loģistikas un šķirošanas jeb preču komplektācijas izmaksas. Tāpat viņš norādīja, ka mazajiem tirgotājiem ir grūti saņemt dažādu ražotāju piedāvājumu.
Tikšanās laikā diskutēts arī par nepieciešamību dominējošiem tirgus spēlētājiem ierobežot tirgus daļu vai noteikt, ka gadījumā, ja ir dominējošā situācija, tad ir jānodrošina proporcionāls vietējās produkcijas īpatsvars, kas atbilst vietējās ražošanas jaudām.
Danusevičs norādīja, ka pirmdien runāts arī par Latvijā ražotā medus pārdošanas apjomu palielināšanu. Pašreiz mainās medus klasifikācija un tiek gatavoti noteikumi, lai atšķirtu īsto medu no viltus medus.
Sanāksmē piedalījās LOSP, LTA, Latvijas Pārtikas uzņēmumu federācijas un biedrības “Zemnieku saeima” pārstāvji. Nākamā mazumtirgotāju un ražotāju organizāciju tikšanās paredzēta septembrī.
Rakstīt komentāru