Atpakaļ

Patērētāju tiesību aizsardzība: 148 no 399 pārbaudītajiem tiešsaistes veikaliem konstatēta manipulatīva tiešsaistes prakse

Eiropas Komisija un 23 dalībvalstu, Norvēģijas un Islandes valsts patērētāju tiesību aizsardzības iestādes (CPC tīkls) publiskoja mazumtirdzniecības tīmekļvietņu skrīninga (“kontrolreids”) rezultātus. Šī pārbaude aptvēra 399 mazumtirgotāju tiešsaistes veikalus, kas pārdod dažādas preces, sākot ar tekstilizstrādājumiem un beidzot ar elektronikas precēm. Tajā galvenā uzmanība tika pievērsta arī trim īpašiem manipulatīvas prakses veidiem, par kuriem bieži ir zināms, ka tie spiež patērētājus izdarīt izvēli, kas, iespējams, nav viņu interesēs, – tā sauktajām “maldinošajām saskarnēm” (“dark patterns”). Pie tām pieder: falši laika skaitīšanas taimeri, tīmekļa saskarnes, kas paredzētas tam, lai patērētājus pamudinātu veikt pirkumus, iegādāties abonementu vai izdarīt citas izvēles, un slēpta informācija. Izmeklēšanā atklājās, ka 148 vietnēs bija vismaz viena no šīm maldinošajām saskarnēm.

Tiesiskuma komisārs Didjē Reinderss: “Mūsu skrīnings liecina, ka gandrīz 40% no tiešsaistes iepirkšanās tīmekļvietnēm paļaujas uz manipulatīvu praksi, lai izmantotu patērētāju neaizsargātību vai maldinātu viņus. Šāda rīcība ir acīmredzami nepareiza un pretrunā patērētāju aizsardzībai. Šobrīd mums jau ir saistoši instrumenti, lai palīdzētu risināt šādas problēmas, un es aicinu valstu iestādes izmantot savas tiesībaizsardzības spējas, lai attiecīgi rīkotos un apkarotu šādu praksi. Līdztekus Komisija pārskata visus patērētāju tiesību aizsardzības tiesību aktus, lai nodrošinātu to piemērotību digitālajam laikmetam, tai skaitā novērtētu, vai ir pienācīgi aptvertas maldinošās saskarnes.”

42 tīmekļvietnes lietoja falšus laika skaitīšanas taimerus ar termiņiem konkrētu produktu iegādei.

Izmantojot vizuālo dizainu vai valodas izvēli, 54 tīmekļvietnes novirzīja patērētājus uz konkrētām izvēlēm – sākot ar abonementiem un beidzot ar dārgākiem produktiem vai piegādes iespējām.

Tika konstatēts, ka 70 tīmekļvietnes slēpj svarīgu informāciju vai padara to mazāk redzamu patērētājiem. Piemēram, tas ietvēra informāciju par piegādes izmaksām, produktu sastāvu vai lētākas iespējas pieejamību. 23 tīmekļvietnes slēpa informāciju, kuras mērķis bija manipulēt ar patērētājiem, lai viņi iegādātos abonementu.

Kontrolreids ietvēra arī 102 skrīningā pārbaudīto tīmekļvietņu lietotnes, no kurām 27 arī izmantoja vismaz vienu no trim maldinošo saskarņu kategorijām.

Plašāka informācija un noderīgas saites: Patērētāju tiesību aizsardzība: 148 no 399 pārbaudītajiem tiešsaistes veikaliem konstatēta manipulatīva tiešsaistes prakse (europa.eu)