Atpakaļ

Tirgotāju asociācija: Pārtikas produktu cenas stabilizējušās gandrīz visās produktu grupās

Pārtikas produktu cenas, salīdzinot ar pagājušo ceturksni, samazinājušās vai stabilizējušās gandrīz visās produktu grupās, liecina Latvijas Tirgotāju asociācijas (LTA) apkopotā informācija.

Vienlaikus turpinās neliels cenu kāpums graudu un maizes produktiem, bet strauji pieaugusi cena tomātiem un gurķiem.

Tikmēr apkopotā informācija par cenu izmaiņām gada griezumā liecina, ka piena produktu grupā piena, kefīra, krējuma un sviesta cena ir pieaugusi par 30-33%. Par 50% pieaugušas cenas sieram, par 20% pieaugusi biezpienam un tā izstrādājumiem. Tāpat par 30% pieauga olu un eļļu cenas, savukārt, majonēzei – par 45%.

Bet gaļas produktiem gada periodā cenas pieaugušas par 17-50%. Vislielākais pieaugums gada laikā novērots vistas broileriem, kuru cena kāpusi par 50%, savukārt mazākais cenas pieaugums bijis sardelēm, kuru cena gada laikā pieaugusi par 17%.

LTA apkopojusi, ka maizes un labības izstrādājumu grupā, salīdzinot ar pagājušā gada decembri, vislielākais cenas pieaugums ir baltmaizei, kura tagad vidēji izmaksā 1,46 eiro, iepriekšējo 0,57 eiro vietā. Tādējādi baltmaizes cena pieaugusi par aptuveni 150%.Tikmēr rupjmaizei cena ir pieaugusi par 17%.

Auzu pārslu vidējā cena gada laikā palielinājusies par 111%, manna – par 96%, milti – 70%, griķi – par 59%, makaroni – 16%, bet rīsu cena kāpusi par 7%.

Tāpat apkopotā informācija liecina, ka, salīdzinot ar 2022.gada decembri, sāls un cukura cena pieaugusi par vidēji 60%.

Līdztekus dati rāda, ka dārzeņu cenas visvairāk kāpušas tomātiem, kas šī gada decembrī maksāja par 78% vairāk nekā gadu iepriekš, savukārt kāpostu un burkānu cenas kāpušas par vidēji 42%, bet gurķu – par 21%.

Augļu segmentā cenas kāpušas gandrīz visiem produktiem, tostarp banāniem (49%), citroniem (15%) un kivi (4%).

Augļu un dārzeņu segmentā gada laikā cenas kritušas par 23% āboliem un par 2% kartupeļiem.

LTA informācija liecina, ka dzērienu grupā gada laikā minerālūdens cenas kāpušas par aptuveni 20%, gāzētajam dzērienam “Coca-Cola” – par 90%. Tikmēr tējai cenas kāpušas par vidēji 11-37%, bet kafijai – par 73%.

LTA dibināta 1912.gadā, un pašlaik tajā brīvprātīgi apvienojušies vairāk nekā 600 uzņēmēju, kuri nodarbojas ar tirdzniecību, ēdināšanu un pakalpojumu sniegšanu.