Ventspils ostā pārkrauto kravu apjoms pērn pieaudzis par 33%
Ventspils ostā pērn pārkrāva 14,8 miljonus tonnu kravu, kas ir par 33% vairāk nekā 2021.gadā, informēja Ventspils brīvostas pārvaldes pārstāvji.
Karadarbības dēļ ieviestās sankcijas pret Krieviju ir būtisks satricinājums tranzīta nozarei un īpaši Ventspils ostai, kur tradicionāli lielāko kravu daudzumu veidojušas tieši tranzītkravas no Krievijas, tomēr jau 2021.gada nogalē ostas uzņēmējiem bija izdevies sākt sadarbību ar Kazahstānas akmeņogļu kravu īpašniekiem, kas ļāva 2022.gadu noslēgt ar labiem rādītājiem. Ventspils ostā pārkrauto akmeņogļu apjoms 2022.gadā palielinājās gandrīz 5,2 reizes jeb par 2,6 miljoniem tonnu.
Lielākais kravu īpatsvars ostā aizvien ir naftas produktiem, un to apjoms palielinājies par 13,4%. Rekords sasniegts “ro-ro” jeb ar prāmjiem pārvadāto kravu grupā – 2,35 miljoni tonnu, kas ir par 4% vairāk nekā gadu iepriekš. Četrkāršojies arī pārkrauto metāla kravu apjoms.
Brīvostas pārstāvji uzsver, ka kravu apjoma rādītāji ir tikai viens no daudziem ostu darba efektivitātes rādītājiem. 2022.gads iezīmējās ar vairākām jaunām iniciatīvām un sekmīgi turpinātiem projektiem, kam gaidāma pozitīva ietekme uz reģiona ekonomisko attīstību nākotnē.
Vasarā Ventspils brīvostas pārvalde noslēdza līgumu par apbūves tiesību ar uzņēmumu SIA “BLNC”, kas plāno Ventspilī investēt līdz 25 miljoniem eiro un būvēt dzeramā ūdens uzkrāšanas termināli un eksporta infrastruktūru. Īstenojot projektu, līdz pat trīs līdz seši miljoni tonnu nefasēta dzeramā ūdens ar tankkuģiem tiks eksportēti uz tādiem ģeogrāfiskajiem galamērķiem, kur dzeramais ūdens ir deficīta produkts.
Sekojot aktuālajām tendencēm zaļās enerģijas attīstībā un biznesa sektora interesei gan ražot, gan ražošanas procesā izmantot saules enerģiju, rudenī Ventspils brīvostas pārvalde noslēdza līgumus par apbūves tiesību piešķiršanu četru saules parku būvniecībai. Saules enerģijas ražošanas attīstība ir ne vien svarīgs solis enerģētiskās neatkarības stiprināšanā, bet arī nozīmīga nākotnes attīstības investīcija, jo būs papildu priekšrocība ne tikai industriālo parku un ražotņu attīstībai Ventspilī, bet arī ostai.
Neskatoties uz krīzi būvniecībā un milzīgo sadārdzinājumu, Ventspils brīvostas pārvaldei izdevās segt visus objektīvos sadārdzinājumus un turpināt visu būvniecības projektu īstenošanu – gan jaunas rūpnīcas būvniecību industriālajā teritorijā, gan hidrobūvju un ielu atjaunošanu. Kopā brīvostas infrastruktūrā gada laikā ieguldīti vairāk nekā trīs miljoni eiro.