Valdība lems par ceļu satiksmes prasībām uz ātrgaitas ceļiem
SM norāda, ka jaunā autoceļu attīstības stratēģija līdz 2040.gadam paredz Latvijā izveidot automaģistrāles, tādējādi 2022.gadā ir uzsākts ietekmes uz vidi novērtēšanas process uz Rīgas apvedceļa posmā no Baltezera līdz Saulkalnei (A4), kā arī posmā no Salaspils līdz Babītei (A5).
Vienlaikus SM skaidro, ka, lai tos pārveidotu par ātrgaitas ceļiem, ir nepieciešams normatīvais regulējums, kas nosaka kārtību uz ātrgaitas ceļiem, papildinot, ka Ceļu satiksmes noteikumos ir jānosaka prasības, kādas jāievēro minētajā ceļa posmā, tāpat jāpapildina regulējums arī ar citām prasībām, kas tiktu attiecinātas šādā ceļa posmā.
Noteikumu projekts paredz, kāds ir atļautais braukšanas ātrums braucot pa ceļu, kas apzīmēts ar ātrgaitas ceļa zīmi, motocikliem, tricikliem, kvadricikliem, vieglajiem automobiļiem un kravas automobiļiem, kuru pilna masa nepārsniedz 7,5 tonnas – 120 kilometri stundā (km/h), autobusiem – 110 km/h.
Savukārt laikaposmā no 1.decembra līdz 1.martam motocikliem, tricikliem, kvadricikliem, kravas automobiļiem, kuru pilna masa nepārsniedz 7,5 tonnas, un autobusiem – 100 km/h, bet vieglajiem automobiļiem – 110 km/h.
Vienlaikus noteikumu projekts paredz Ceļu satiksmes noteikumos izveidot jaunu nodaļu, kas nosaka, kāda ir kārtība ceļu satiksmē uz ātrgaitas ceļiem.
Tādējādi jaunā kārtība noteiks, ka ātrgaitas ceļa lietošana, ieskaitot šķērsošanu, būs aizliegta gājējiem, dzīvnieku pārvietošanai ārpus transportlīdzekļa, velosipēdu, elektroskrejriteņu, mopēdu, traktortehnikas, pajūgu un transportlīdzekļu, kuri nevar braukt ar lielāku ātrumu par 60 km/h vadītājiem.
Noteikumu projekts arī paredz, ka uz ātrgaitas ceļa aizliegts apstāties un stāvēt, apgriezties braukšanai pretējā virzienā, braukt atpakaļgaitā un to šķērsot.
Pašlaik Ceļu satiksmes noteikumos norādīts, ka ārpus apdzīvotām vietām motociklu, triciklu, kvadriciklu, vieglo automobiļu, kravas automobiļu, kuru pilna masa nepārsniedz 7,5 tonnas, un autobusu braukšanas ātrums nedrīkst pārsniegt 90 km/h. Savukārt automobiļiem un autobusiem, velkot piekabi, un kravas automobiļiem, kuru pilna masa pārsniedz 7,5 tonnas – 80 km/h.
SM uzsver, ka noteikumu projektā ietvertie grozījumi ir vērsti uz atļautā braukšanas ātrumu izlīdzināšanu, tādējādi mazinot apdzīšanas nepieciešamību.
Attiecīgi SM noteikumu projektā aicina pielīdzināt braukšanas atļauto ātrumu automobiļiem un autobusiem, velkot piekabi, un kravas automobiļiem, kuru pilna masa pārsniedz 7,5 tonnas – 90 km/h.
Vienlaikus SM sagatavotais noteikumu projekts precizē arī atsevišķas prasības ceļa apzīmējumiem, zīmēm un definīcijām, invalīdu stāvvietu izmantošanas kartēm, gājēju drošībai, velosipēdu vadītāju drošībai, elektroskrejriteņu vadītājiem, autopārvadājumiem, norādēm stāvvietu izmantošanai, tostarp elektrotransportlīdzekļu uzlādei, kā arī sabiedriskā transporta joslām un citām prasībām.