Atpakaļ

Viedie luksofori palīdzēs atvieglot satiksmi ceļa remontdarbu laikā

Droši vien daudziem autovadītājiem ir nācies šķendēties, ceļa remontdarbu laikā gaidot, kad uz ātru roku uzstādītajā luksoforā beidzot iedegsies sarkanā gaisma un varēs sākt braukt. Dažreiz, kad tiek remontēti garāki ceļa posmi un satiksmes intensitāte ir augsta, nereti veidojas jūtami mašīnu sastrēgumi. Šādu posmu pārvarēšana prasa ievērojamu laiku, laupot pacietību un bieži radot šoferiem lieku stresu. Taču izskatās, ka šai problēmai drīzumā tiks rasts oriģināls risinājums, ko palīdzēs nodrošināt moderni luksofori ROAD FUSE. Tos izstrādā uzņēmums SIA TMRC, kas kopš 2019. gada ir Kuldīgas biznesa inkubatora programmas dalībnieks. Par savu ideju, tās galvenajām priekšrocībām un ceļu līdz tās iemiesošanai dzīvē pastāstīja uzņēmuma īpašnieks un vadītājs Andris Flugrāts.

Ideja izkristalizējās pakāpeniski

Vaicāts, kur slēpjas šo jauno luksoforu unikalitāte un ar ko tie atšķiras no līdz šim izmantotajiem, Andris Flugrāts sāk savu stāstu: „Jau vairāk nekā desmit gadus strādājot ceļu būvē, diendienā nonācu saskarē ar šāda veida iekārtām, kuras, godīgi sakot, bija ļoti vienkāršas. Tās būtībā strādā līdzīgi kā parasts pulkstenis, bet mūsu pārliecība bija tāda, ka šajā jomā tas jau ir novecojis princips, jo rada neērtības lietošanā. Principā vecie luksofori kavē satiksmi, neļauj optimizēt transporta plūsmu un lietderīgi izmantot laiku.

Nojausma par to, ka esošie luksofori pilsētās nestrādā pietiekami efektīvi, radās jau universitātē. Tiesa, ideja par luksoforu uzlabošanu tieši ceļu būvniecībai neradās studiju laikā. Esot transportbūvju studentam, satiksmes vadības tēma likās pievilcīga un saistoša. Interesēja, kādā veidā pilsētās tiek risināta šī problēma, lai mazinātu lieku gaidīšanu pie luksoforiem. Līdzīga tēma tika gatavota arī bakalaura darbā, beidzot RTU. Bet ideja ieguva aprises, laika gaitā vērojot satiksmi ceļu būves laikā.

Tādā veidā pamazām noformulējās doma par to, kādam būtu jābūt tam luksoforam, kuru es gribētu izmantot ikdienā. Tad nāca nākamā atskārsme, ka neko mūsu idejai atbilstošu vai  vismaz līdzīgu neviens nepiedāvā, un sapratām, ka tas jārada pašiem. Tālāk jau palīdzēja Kuldīgas biznesa inkubators un Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra (LIAA).”

 

Satiksmes optimizācija dod labumu visiem

Lūgts pastāstīt sīkāk par to, kā tieši vecie luksofori kavē satiksmi, un par jauno luksoforu priekšrocībām, Andris Flugrāts turpina: „Vecais luksofors varbūt ne obligāti ir satiksmi kavējošs. Drīzāk tas ir satiksmi ierobežojošs, jo tajā brīdī, kad notiek būvdarbi uz ceļa, kur ir tikai divas joslas pa vienai katrā virzienā un viena ir slēgta, protams, rodas zināms kavējums. Bet situācijās, kad šādi posmi ir vairāki, proti, remontdarbi vienlaikus notiek vairākos savstarpēji netālu esošos ceļa posmos, tad līdz šim izmantojamos luksoforus nav iespējams kaut kādā veidā sinhronizēt.

Mūsu idejas priekšrocība slēpjas faktā, ka mūsu luksoforus var saslēgt kopā un izveidot tā saucamo „zaļo vilni”, kas, piemēram, Rīgā ir ieviests uz dažām galvenajām ielām, būtiski atvieglojot satiksmi pa tām. Teiksim, mēs nonākam remontējamajā ceļa posmā, piebraucam pie pirmā luksofora. Ja tur deg sarkanais signāls, mēs nogaidām, līdz iedegas zaļais, un braucam pa šo vienu joslu. Pēc tam, izbraucot cauri, seko atvērts posms, kur satiksme notiek abos virzienos un mašīnas samainās ar pretim braucošajām. Bet, piebraucot pie nākamā regulējamā posma, pirmajam braucējam, kurš sagaidīja zaļā signāla iedegšanos pirmajā luksoforā, jau uzreiz tiktu dota zaļā gaisma. Vienkārši matemātiski tiek sarēķināts, cik ilgu laiku prasa pārvietošanās pa slēgto posmu un tālāk pa brīvo ceļu, lai, ierodoties pie nākamā slēgtā posma, luksofors jau rādītu zaļo gaismu. Teiksim, minūti deg zaļā gaisma, kuras laikā mašīnu rinda brauc cauri regulējamajam posmam. Kad šī minūte beigsies, tad vairs nevienu iekšā nelaiž. Līdzīgā veidā tas strādā arī no otras puses, bet šīs divas pretī braucošās plūsmas savstarpēji samainās atvērtajā ceļa posmā, kur satiksme netiek regulēta ar luksoforiem un abas joslas ir vaļā.

Ieguvumi no šādas sistēmas būtu gan braucējiem, gan ceļa būvniekiem. Braucējam tas dotu to, ka viņš, jebkurā vietā uzbraucot uz remontējamā ceļa, tikai vienreiz gaidītu pie sarkanās gaismas. Tas ļautu daudz raitāk izbraukt cauri objektam un nekavēt tik daudz laika. Protams, ja nav radušies ekstremāli satiksmes sastrēgumi, avārijas vai kaut kas tamlīdzīgs, ko neviens nevar paredzēt. Savukārt būvniekam ir tāds ieguvums, ka materiālu piegādes mašīnām nav vairākas reizes jāstāv garās rindās pie sarkanajām gaismām, velti jātērē dārgā degviela, kas ļauj ieekonomēt gan laiku, gan ievērojamus līdzekļus. Būvnieks tādā veidā arī var daudz ātrāk objektu uzbūvēt, un cilvēkiem attiecīgi nav tik ilgi jāpacieš ceļa remonta sagādātās neērtības.”

 

Lielais trumpis – attālinātā vadība

Iebilstot, ka šādi ieprogrammēt var arī parastos luksoforus, ko izmanto jau tagad, Andris Flugrāts enerģiski pakrata galvu un atteic: „Pašlaik ceļu remonta darbos tiek izmantoti uz vietas manuāli regulējami luksofori, taču diezgan bieži rodas vajadzība veikt to attālinātu iestatīšanu vai kaut kādu programmas parametru izmaiņu, piemēram, atkarībā no diennakts laika un satiksmes intensitātes mainīt gaismu degšanas intervālus. Šobrīd, lai to izdarītu, ceļa būvniekiem jābrauc pie katra luksofora. Mūsu jaunos luksoforus viens cilvēks varēs paņemt, aizvest un uzstādīt tur, kur paredzēts, bet meistars caur datoru vai telefonu varēs attālināti veikt visus to iestatījumus un regulāciju. Tam nolūkam ir īpašs vadības bloks, kurā varam ievadīt informāciju un programmu, kādu mums vajag. Mēs esam izstrādājuši programmatūru, ar kuras palīdzību operators jeb būvnieks var vadīt visus luksoforus ar lietotnes palīdzību, tādējādi vienkāršāk kontrolēt satiksmi objektā. Vajadzīgs tikai interneta pieslēgums.”

 

Uzņēmums šobrīd nodarbojas tikai ar luksoforiem

Kad ideja par viedajiem luksoforiem bija noformulējusies, tika dibināts arī uzņēmums. „Tas tika veidots ar domu startēt vienā programmā, kur tika piedāvāts finansējums jaunajiem uzņēmumiem,” Andris Flugrāts stāsta. „Tur nesanāca iegūt atbalstu, bet pēc tam iekļuvām Kuldīgas biznesa inkubatorā. Tas izrādījās ļoti labs pavērsiens, tāpēc iesaku arī citiem – ja ir kāda doma, ideja, bet nav īstas pārliecības, vai ir jēga turpināt to attīstīt, var doties konsultēties uz turieni. Ja ideja izrādīsies dzīvotspējīga, inkubators var arī piedāvāt dažāda veida atbalstu tās īstenošanā, tostarp palīdzēt saprast, kādā veidā es tagad radīšu un ražošu, ko iegūšu un kā nonākšu līdz klientiem.

Biznesa inkubatorus savukārt pārrauga LIAA. Teorētiski Latvijā jebkurš uzņēmums var arī tieši pieteikties dažādām LIAA atbalsta programmām. Viena no tādām ir inovāciju attīstības vaučers – sava veida kupons, kuru var atprečot pret inovatīvas lietas radīšanas pakalpojumu. Var pieteikties, sagatavot un aizstāvēt savu pieteikumu, un man izdevās iegūt šo vaučeru. Tas viss ļoti palīdzēja spert pirmos soļus.”

Vaicājām Andrim, kā sokas ar šo luksoforu ražošanu un kādi ir nākotnes plāni, viņš ir piesardzīgs, bet apņēmīgs: „Protams, ceļš līdz galaproduktam, ņemot vērā kovidu un no tā izrietošās problēmas, nav tik ātrs, kā gribētos. Visā pasaulē vēl šobrīd ir novērojams mikroshēmu u.c. elektronikas komponenšu deficīts, kas ietekmē arī mūs, tādēļ ražošanas process ir palēninājies. Bet uz priekšu ejam, plānojam decembrī saražot pirmo partiju, lai uz nākamo sezonu, pavasari, būvniekiem mūsu produkts jau būtu pieejams. Patlaban esam veikuši nepieciešamos testus, lai iekārtai varētu piešķirt CE marķējumu un to varētu pārdot Eiropas Savienībā, jo plānojam piegādāt to arī ārpus Latvijas.

Klientus mēs uzrunājam klātienē, jo nepieciešama tieša komunikācija. Likt reklāmu televīzijā vai citos plašsaziņas līdzekļos nav īsti loģiski, jo mūsu potenciālo klientu – ceļu būves kompāniju – nav daudz. Tā nav mērķauditorija, kas skatās televīziju. Bet klientiem ir interese, ir tādi, kas aicinājuši atbraukt un parādīt. Tas jau ir liels ieguvums, jo tad mēs varam runāt tālāk. Citi ir teikuši – ja šie luksofori strādās, kā nākas, tad mēs esam gatavi iegādāties. Tādi solījumi stimulē darboties.

Mūsu uzņēmums ir radīts, lai attīstītu un ražotu tikai šos luksoforus, pagaidām citu uzdevumu nav. Šobrīd, godīgi sakot, koncentrējamies uz aktuālajiem darbiem, lai varētu veiksmīgi visu iekustināt. Protams, nākotnē uzklausīsim klientus un jebkurā gadījumā domāsim par produkta turpmāku attīstību. Ir ideja par tā aprīkošanu ar papildu sensoriem – piemēram, auto piebrauc pie luksofora, iekārtas ar sensoru palīdzību automātiski sazinās savā starpā, un tādā veidā satiksmes plūsma tiktu optimizēta vēl vairāk. Bet tas ir mazliet tālākas nākotnes jautājums.”